آرشیو سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۴۶
سیاست: داخلی/خارجی
۲

ظریف: از اروپایی ها ناراضی هستیم

وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نشست کمیسیون مشترک برجام که جمعه گذشته در وین برگزار شد و همچنین دیگر مسائل مرتبط با این توافق بین المللی اظهار کرد: ما حتما از میزان تعهد اتحادیه اروپا و کشورهای عضو به اجرای برجام ناراضی هستیم و این موضوع در روز جمعه به صورت واضح از سوی ایران و همچنین دو کشور غیر اروپایی برجام یعنی روسیه و چین با صراحت و با هماهنگی قابل توجهی از سوی سه کشور مطرح شد.

محمدجواد ظریف پس از ورود به ترکیه جهت شرکت در هشتمین نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اجلاس «قلب آسیا» که با محوریت بررسی روند توسعه افغانستان و آخرین تحولات این کشور برگزار می شود، اظهار کرد: در جلسه کمیسیون مشترک برجام همچنین در مورد ضرورت اجرای واقعی تعهدات برجامی از سوی دیگران و این که ایران همواره آمادگی داشته در صورت اجرای تعهدات از سوی طرف های دیگر عضو این توافق بین المللی، اقدامات خود مبتنی بر ماده 36 برجام را متوقف کند، تاکید شد. وزیر خارجه تاکید کرد: اقدام جدید شش کشور اتحادیه اروپا برای پیوستن به اینستکس، اقدام مثبتی است؛ ولی آنچه لازم است شاهد آن باشیم، عملیاتی شدن اینستکس است که با امضای تفاهم نامه بین طرف ایرانی و اروپایی اینستکس، احتمال این که این روش و مکانیزم در آینده به اجرا درآید، وجود دارد. ظریف همچنین درباره سفر به ترکیه اظهار کرد: روابط ما با کشورهای همسایه، روابط ویژه ای است و بیشترین سفرها را از ابتدای پذیرش مسوولیت تاکنون به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و روسیه داشته ایم.

ظریف: آماده تبادل فراگیر زندانیان هستیم

وزیر خارجه کشورمان همچنین با انتشار مطلبی در فضای مجازی نوشت: پس از به خانه باز گرداندن گروگان مان در این هفته، کاملا برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است.