آرشیو یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۵
اقتصادی
۴

توضیحات سازمان برنامه و پاسخ کیهان

در پی انتشار مطلبی با عنوان «دست اندازی 7 میلیارد دلاری دولت به منابع صندوق توسعه ملی در سال 99» در مورخ 19/9/1398 در روزنامه کیهان، سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی ارسال کرد که در حقیقت تایید محتوای گزارش کیهان است.

در توضیحات سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: «با توجه به فروض در نظر گرفته شده برای میزان صادرات نفت خام و میعانات و خالص صادرات گاز، مجموع درآمد ارزی کشور از موارد یاد شده در سال 1399، معادل 22/25 میلیارد دلار خواهد بود که 14/5 درصد آن یعنی معادل 3/2 میلیارد دلار سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، 49/5 درصد سهم دولت یعنی معادل 11 میلیارد دلار و 36 درصد سهم صندوق توسعه ملی (مطابق قانون برنامه ششم توسعه) یعنی معادل 8 میلیارد دلار است.

با توجه به عدم تکافوی منابع و با استجازه انجام شده، مقرر شده به میزان 3/56 میلیارد دلار به صورت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی در قالب واگذاری دارایی های مالی، به مصارف معینی اعم از تقویت بنیه دفاعی، طرح های آبیاری تحت فشار و نوین، آبخیزداری و آبخوانداری، مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تاثیر آن بر شبکه های برق، طرح های آبرسانی روستایی و عشایری و حمل ونقل ریلی برون شهری برسد. از این رو، سهم صندوق توسعه ملی از منابع ورودی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات و خالص صادرات گاز در سال 1399، مطابق قانون 36 درصد و معادل 8 میلیارد دلار است و برداشت 3/56 میلیارد دلار از صندوق به صورت تسهیلات ارزی با تضمین بازپرداخت توسط دولت خواهد بود.»

کیهان: توضیحات سازمان برنامه در واقع تاییدی بر گزارش مورد اشاره بوده و نکته جدیدی ندارد و حتی با اذعان به «استجازه انجام شده» برای برداشت از صندوق، آمارهای فوق را تایید کرده است.

گفتنی است در گزارش مذکور به عنوان «دست اندازی 7 میلیارد دلاری دولت به منابع صندوق توسعه ملی» آمده بود: «با توجه به اینکه دولت در قسمت تملک دارایی مالی استقراض 30 هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی را پیش بینی کرده مشخص می شود رقمی نزدیک به 3/5 میلیارد دلار با نرخ نیمایی از این طریق به بودجه وارد می شود. از سوی دیگر بر اساس بند ه تبصره 4 لایحه بودجه حدود 3/4 میلیارد یورو از منابع سال 99 این صندوق به صورت تسهیلات تضمین دولت برداشت می شود».