آرشیو پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸، شماره ۷۲۵۷
اقتصادی
۹
نفت

مانور تازه وارد در بازار نفت

امریکا در سه ماهه پایانی سال 2019 به لیست کشورهای صادرکننده نفت اضافه شده است. این کشور برای آنکه نفت خود را وارد بازار کند، دست به اقدامات زیادی زد. از جمله تحریم نفت ایران که به اعتقاد کارشناسان با هدف تصاحب بازار آن انجام شد. برای مثال اطلاعات گمرک کشورهایی مانند کره جنوبی نشان می دهد که اکنون این کشورها نفت سبک امریکا را جایگزین نفت ایران کرده اند.

در این راستا، اداره اطلاعات انرژی امریکا نیز طی گزارشی از رکورد همزمان تولید نفت و گاز ایالات متحده امریکا در سال 2019 خبر داد و اعلام کرد: در سه ماهه پایانی سال، امریکا به صادرکننده نفت تبدیل شده است.

این نهاد انرژی امریکایی گزارش داد: تولید روزانه نفت خام این کشور در سال گذشته میلادی به 12.2 میلیون بشکه اوج گرفته که نسبت به سال 2018 حدود 1.3 میلیون بشکه افزایش نشان می دهد. امریکا پارسال به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد و انتظار می رود در سال جاری تولیدش به 13.3 میلیون بشکه اوج بگیرد و رقبای خود روسیه و عربستان را با فاصله بیشتری پشت سر خود نگهدارد. این رقم در سال 2021 به 13.7 میلیون بشکه خواهد رسید. این گزارش می افزاید متوسط واردات خالص نفت امریکا از 2.3 میلیون بشکه در روز طی سال 2018 به نیم میلیون بشکه در سال گذشته کاهش یافته و در سه ماهه پایانی سال این کشور عملا به صادرکننده خالص نفت خام تبدیل شده است.

انتظار می رود صادرات خالص نفت امریکا در سال جاری حدود 800 هزار بشکه و در سال آینده 1.4 میلیون بشکه در روز باشد.

این افزایش صادرات نفت امریکا به معنی افزایش مازاد عرضه نفت در بازار های جهانی است و روی قیمت ها اثر خواهد داشت. در حال حاضر مهم ترین مولفه ای که روی قیمت نفت نقش دارد، توافق تجاری امریکا و چین است که روز گذشته فاز نخست آن انجام شد، اما با شکل گیری تردیدهایی در مورد اثرگذاری آن، تاثیر مثبتی بر بازار نفت نداشت.. قیمت نفت خام روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش 64.44 دلار برای هر بشکه بود.