آرشیو شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸، شماره ۴۸۰۶
خبر
۸

سایه روشن

دیدار ظریف با وزیر خارجه کانادا

دنیای اقتصاد : به دنبال حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در خاک ایران و جان باختن 176 نفراز سرنشینان آن، روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه با فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر امور خارجه کانادا دیدار و گفت وگو کرد. این دیدار در راه بازگشت ظریف از هند به کشور، در توقفی کوتاه در مسقط صورت گرفت. ازسوی دیگر مقامات کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و انگلیس روز پنج شنبه برای بررسی موضوع سقوط هواپیمای اوکراین در لندن با یکدیگر دیدار کردند. آنها در بیانیه ای ضمن استقبال از اقدامات ایران در رابطه با این سانحه، خواستار پرداخت غرامت به خانواده جان باختگان این حادثه شدند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، آنها در این بیانیه با بیان این که  جهان به تماشای پاسخ ایران نشسته است، اعلام کردند که  ایران باید تحقیقاتی کامل، مستقل، شفاف، بین المللی و آشکار برای ملت های سوگوار انجام دهد. این کشورها همچنین از ایران خواستند که روند شناسایی هویت قربانیان را انجام داده و خواسته های خانواده هاشان را برای بازگرداندن پیکرها رعایت کنند.همزمان وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که پیکر تمامی 11 شهروند اوکراینی که در حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران جان باختند، شناسایی شده و روز یکشنبه 29 دی ماه به اوکراین بازگردانده خواهند شد. همچنین وادیم پریستایکو، وزیر امور خارجه اوکراین از سفر یک هیات ایرانی به این کشور در روزهای آتی خبر داد.از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه از دستورش به سازمان قضایی نیروهای مسلح مبنی بر تسریع در بررسی کارشناسی همه فرضیه های مطرح در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد.

تذکر رئیس جمهور به رئیس صداو سیما

برنا نوشت : محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در خصوص عملکرد صدا و سیما و اینکه آیا دولت بنای اعتراض ندارد، گفت در جلسه هیات دولت در روز 25 دی ماه، رئیس جمهور چند تذکر به علی عسگری داده است.