آرشیو شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۴
حوادث
۱۰

دور دنیا در یک روز

2019 دومین سال گرم تاریخ هواشناسی

بر اساس داده های ناسا، سال 2019 پس از 2016 گرمترین سال تاریخ هواشناسی بود.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس اطلاعات ناسا، سال 2019دومین سال گرم در 140 سال مشاهدات هواشناسی بود. میانگین دمای کره زمین در این سال ، 0/95 درجه سانتیگراد بالاتر از حد متوسط قرن 20 بود. با این حال رکورد شکسته نشد. سال 2016 همچنان در رتبه اول گرمترین سال کره زمین از زمان ثبت دما قرار دارد که میانیگین دمای ثبت شده 1/0 درجه سانتیگراد بالاتر از حد استاندارد را به ثبت رساند.این اطلاعات از داده های منتشر شده در وب سایت ناسا به دست آمده است. همچنین بر اساس اطلاعات ناسا، دوره زمانی 2010 تا 2019 گرمترین دوره در تاریخ مشاهدات هواشناسی بوده است. متوسط بیشینه درجه حرارت در بخش هایی از اروپای مرکزی، آسیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، نیوزلند، مکزیک، آلاسکا و شرق آمریکای جنوبی ثبت شده است.

هواشناسان معتقدند که به احتمال زیاد این روند به دلیل غلظت بالای گازهای گلخانه ای که گرما را در جو حفظ می کنند ادامه خواهد یافت.

 

فرود اضطراری بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به دلیل بیماری یک مسافر 60 ساله آلمانی در فرودگاه استانبول فرود اضطراری کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خلبان هواپیمای «AIRBUS A380» خطوط هوایی تایلند که در مسیر بانکوک- فرانکفورت پرواز می کرد به دلیل بیماری یک مسافر 60 ساله آلمانی، در فرودگاه استانبول فرود اضطراری کرد.

خلبان طی تماس با برج مراقبت فرودگاه استانبول، با بیان اینکه تنها این فرودگاه دارای قابلیت پذیرایی از این هواپیما است، درخواست فرود در این فرودگاه جدیدالتاسیس را کرد و در پی آن، هواپیما در ساعت 5 و 30 دقیقه بامداد دیروز در فرودگاه استانبول به زمین نشست و بیمار آلمانی بی درنگ با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.

این اولین باریست که یک هواپیمای ایرباس A380 در فرودگاه استانبول به زمین می نشیند. هواپیمای ایرباس با طول72/7 متر، پهنای بال 79/8 متر و وزن 361 تن قابلیت حمل 853 مسافر را دارد.