آرشیو دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۹۲
اقتصادی
۴

مستخدمین حسینی: بودجه 99 قدرت خرید مردم را کاهش می دهد

معاون وزیر اسبق اقتصاد ضمن بررسی لایحه بودجه سال 1399 پیش بینی کرد که لایحه بودجه سال 99 قدرت خرید مردم را حدود 30 درصد کاهش می دهد.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به فرایند تهیه و تدوین لایحه بودجه توسط دولت گفت: به دلیل شرایط موجود، گمرک میزان واردات را کاهش داده و درآمد آن نیز کاهش پیدا کرده است؛ یعنی از 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است به 20 هزار میلیارد تومان کاهش یابد.

وی افزود: عمده درآمدهایی که توسط دولت در لایحه بودجه 99 پیش بینی شده است، تحقق پیدا نمی کند، علاوه بر آن به دلیل وجود تورم، هزینه ها نیز افزایش پیدا می کند. پیش از این دولت نمی پذیرفت که اقتصاد در دوران رکود به سر می برد اما چندی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بودجه طوری تنظیم شده است که اقتصاد را از رکود خارج کند!

معاون وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: در لایحه بودجه سال 99 ذکر شده است که میزان حقوق حداقل 15 درصد افزایش خواهد یافت. اما باید به این توجه کرد که افزایش 15 درصدی حقوق با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و پیش بینی دولت در لایحه درمورد افزایش قیمت گازوئیل و همچنین افزایش نرخ سوخت باعث شتاب تورم می شود.

مستخدمین حسینی اضافه کرد: بر اساس موارد مذکور پیش بینی ما از میزان تورم در سال آینده 40 تا 45 درصد است، مگر آنکه مجلس آن را تصویب نکند. ما به التفاوت میزان تورم با 15 درصد افزایش حقوق مردم همان کاهش قدرت خرید جامعه کارمندان و کارگران است. لایحه بودجه سال  99 قدرت خرید مردم را کاهش می دهد.

وی افزود: وقتی اقتصاد در رکود است و تورم هم خواهیم داشت، چگونه انتظار داریم که مالیات بیشتری بگیریم؟ ارزش افزوده را بیشتر کنیم؟ لایحه ارزش افزوده ای که در مجلس تصویب شد چیزی نیست که در حال حاضر اجرا می شود. پایه های درآمدی دولت کاملا متزلزل است.

معاون وزیر اسبق اقتصاد در پایان بیان کرد: لایحه بودجه سال 99 توانمندی استقامت و مقاومت را نمی تواند ایجاد کند و حال و روز خوبی ندارد. دولت قول داده بود که بودجه ریزی عملیاتی شود، اما این اتفاق هم رخ نداد.