آرشیو دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۹۲
اقتصادی
۴

معاون وزیر اقتصاد: مالیات بر سود سپرده و سهام وضع نمی شود

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه اطلاعات سپرده ها و سهام وجود دارد، گفت: مالیات از سود سپرده و سهام ستانده نمی شود.

محمدعلی دهقان دهنوی، در یک برنامه رادیویی اعلام کرد: اصلاح قانون مالیات های مستقیم در پیش نویس لایحه ای به دولت رسید این پیش نویس تا زمان اجرا مسیر طولانی را طی خواهد کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم باید تا زمان اجرای این طرح نگرانی برای عموم ایجاد نشود چرا که قرار نیست فشاری به مردم وارد شود. این لایحه به معافیت مالیاتی، مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر املاک پرداخته است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: در بیش از 130 کشور اخذ مالیات از درآمدهای بالاتر برای اجرای عدالت انجام می شود.

دهقان دهنوی گفت: در برخی موارد پیش می آید که در پایان سال ممکن است این مالیات به افراد بازگردد. وی با تاکید بر اینکه مالیات از سود سپرده و سهام ستانده نمی شود، افزود: فرقی بین مالیات صفر درصد و معافیت تفاوتی ندارد چرا که اطلاعات سپرده ها و سهام وجود دارد.

این مسئول در پاسخ به اینکه چرا برخی اوقات سازمان امور مالیاتی درآمدها را قبول دارد و هزینه ها را خیر؟ بیان کرد: دلیل این اختلالات عدم شفافیت و دسترسی اطلاعات است. طرح جامع مالیاتی و پایانه های فروشگاهی همین هدف را دارد تا دیگر ما برای دستیابی به فعالیت های تجاری نیازی به استعلام از خود مودی نداشته باشیم. دهقان دهنوی ادامه داد: سازمان مالیاتی به دنبال شفافیت در عملکردهاست. باید در شکل گرفتن سامانه ها به سمتی برویم که رابطه چهره به چهره مودی و ممیز مالیاتی حذف شود. وی ابراز کرد: ارتباط های الکترونیکی باید شکل بگیرد و سایر نهادها هم باید نظم دهی رخ دهد. در مورد حساب های بانکی در سایر کشورها، خواسته می شود ماهیت حساب های بانکی را مشخص کنند.