آرشیو یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸، شماره ۳۶۲۷
استارتاپ
۸
کافه بازار

تولد 16 سالگی ویکی پدیای فارسی

پنجشنبه 26 دی 1398 به مناسبت تولد 16سالگی ویکی پدیای فارسی و هم زمان با تولد 19سالگی ویکی پدیای انگلیسی، یک دورهمی در شرکت کافه بازار برگزار شد. در این رویداد عنوان شد که 111 کاربر در ویکی پدیای فارسی هستند که بیش از هزار مقاله جدید ساخته اند! بخشی از 700 هزار مقاله فارسی مدیون زحمت های کاربران دائمی و همیشگی ویکی پدیاست. ویکی پدیای فارسی هم اکنون 706هزارو 919 نوشتار (شمارش زنده) در رده هجدهم قرار دارد. این به آن معناست که زبان فارسی در میان زبان هایی که عموما در خاورمیانه تکلم می شود، بالاتر از زبان عربی با رده 22، زبان ترکی استانبولی با رده 30 و زبان عبری با رده 38 قرار دارد. همچنین در میان زبان های رایج در آسیا، ویکی پدیای فارسی پس از ویکی پدیای ویتنامی، ژاپنی و چینی در رده چهارم قرار دارد.

در این سال ها ویکی پدیا از تمام ویرایشگران خود خواسته تا هنگام نوشتن «دیدگاه بی طرفانه»ای داشته باشند و پژوهش ابتکاری خود را در ویکی پدیا قرار ندهند. نگاه بی طرفانه که خود سیاستی «غیرقابل بازگشت» است هدف دانشنامه را این گونه برمی شمرد: «نشان دادن عوامل اختلاف، توصیف آنها به جای واردشدن در آنها». اگر به این مهم برسیم ویکی پدیا نه تنها از «یک دیدگاه بی طرفانه» بیان نشده است بلکه علاوه بر آن حاوی تمامی نظرات بی طرفانه مطرح در یک موضوع خاص خواهد بود. این سیاست بیان می کند که به هر دیدگاهی بسته به اعتبارش باید بها داد. از این سیاست به خاطر داشتن هدفی غیرقابل دسترس که در مورد آثار بی اعتبار بی مورد است و به دیدگاه های «ضد اخلاقی» اجازه ظهور می دهد، انتقاد شده است.

آرا و نظراتی که تا پیش از نوشته شدن در ویکی پدیا منتشر نشده باشند، «تحقیق های ابتکاری» تلقی می شوند و اجازه ورود نخواهند داشت. سیاست تحقیق غیر ابتکاری این گونه بیان می شود که «آثار این چنینی نمی توانند نمایانگر دیدگاهی بی طرفانه باشند». پس نظرات یا دیدگاه های جدید ویرایشگران نباید در ویکی پدیا معرفی شوند. کافه بازار شرکت سازنده برنامه بازار در سال های اخیر حامی این گردهمایی بوده است و سعی کرده با فراهم کردن امکانات اولیه در رشد اطلاعات و افزایش اطلاع رسانی عمومی نقش جدی داشته باشد.