آرشیو شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۹۷۰۳
سیاسی
۲
یادداشت

چند پرسش!

دکتر حسن کربلایی حاجی اوغلی

شورای نگهبان قانون اساسی مطابق وظیفه و ماموریت قانونی خود به صحنه بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود کرد. به شکل طبیعی و مطابق همیشه، صلاحیت برخی داوطلبان احراز و صلاحیت برخی احراز نشد و باز مثل همیشه، برخی از داخلیون و خارجیان معاند به شورای نگهبان تاختند و واقعیت و فعالیت و ایفای وظیفه این نهاد قانونی کشور را مانع بزرگی برای تحقق دموکراسی در کشورمان توصیف کردند!

باید گفت طبق اصول صریح قانون اساسی مانند؛ اصل 4 یا اصل 96 و... «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» از اهم وظایف شورای نگهبان است.در ماده 3 قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح شده است:

«هیئت مرکزی نظارت (شورای نگهبان)، بر کلیه مراحل و جریان های انتخاباتی و اقدامات وزارت کشور در امر انتخابات و هیئت های اجرایی و تشخیص صلاحیت نامزدهای نمایندگی و حسن جریان انتخابات، نظارت خواهد کرد.» یا در ماده سوم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب هفتم آذر ماه 78 نیز تاکید شده است:«نظارت بر انتخابات مجلس به عهده شورای نگهبان می باشد. این نظارت استصوابی و عام و در تمام مراحل در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است.» بدین ترتیب، جایگاه شورای نگهبان را می توان پاسداری از «جمهوریت و اسلامیت» نظام دانست که یکی از روش ها و جلوه های آن؛ جلوگیری از میدان گیری و میدان داری افرادی است که صلاحیت لازم برای تصدی کرسی های تصمیم گیری در مجلس شورای اسلامی را ندارند.

حال باید از مخالفان داخلی و خارجی شورای نگهبان پرسید:  آیا حمله به شورای نگهبان به عنوان نهادی قانونی و حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام یعنی  پاسداری از قانون اساسی و دموکراسی؟!

آیا ورود افراد بی خاصیت و بی صلاحیت از حیث «اخلاقی، سیاسی و...» مساوی دموکراسی است؟!

و از این ها گذشته؛ آیا وقتی دولتی معاند مانند دولت آمریکای تروریست پرور و تروریست و گروهی داعش وار و خودفروخته مانند منافقین با شورای نگهبان مخالفت می کنند همین مبین عملکرد مفید و موثر شورای نگهبان در حفاظت از نظام دینی و استقلال کشور به سهم خود نیست؟!