آرشیو یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۷۲۸۰
حوادث
۱۲

243 مرگ با گاز سمی در 145 روز

گروه حوادث : مسمومیت با گاز co در 145 روز گذشته جان 243 نفر را در 31 استان کشور گرفت.

بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور، استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین سهم از آمار مسمومیت را به خود اختصاص داده اند. همچنین در استان تهران یکهزار و 336 نفر، فارس 762 نفر، خراسان رضوی 547 نفر و آذربایجان شرقی 388 نفر دچار مسمومیت با گاز دی اکسید کربن شده اند.

 بیشترین میزان فوتی نیز در بخش بیمارستانی در استان تهران با 33 نفر، فارس با 31 نفر، خراسان رضوی 23 نفر و اصفهان با 19 نفر ثبت و گزارش شده است.

همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در خانه ها، اماکن تجاری و اداری و استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش و نبود تهویه مناسب محیط منجر به مسمومیت با گاز co می شود، از اماکن شایع تجمع گاز مونوکسید کربن می توان به حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب اشاره کرد.

مسمومیت حاد با این گاز نشانه هایی مانند سردرد، سرگیجه، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون، گاه تنگی مردمک ها، تهوع و استفراغ و دردهای شکمی دارد که سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما در فرد بروز پیدا می کند.

همچنین در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده برای افراد باشد که اگر فرد مبتلا به مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، دچار نقص عصبی و روانی پیشرفته می شود و فلج عضوی یا اختلال قوای مغز را در پی خواهد داشت.