آرشیو چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۷۲۸۳
حوادث
۲۰

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد : مسدود شدن سایت های متخلف در حوزه میراث فرهنگی

گروه حوادث : نیروی انتظامی 120 سایت متخلف در حوزه میراث فرهنگی را مسدود کرد.

به گزارش خبرنگار گروه حوادث «ایران»، سردار امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم تجلیل از میراث بانان برگزیده، با بیان این مطلب گفت: نظر به افزایش وقوع جرایم نوظهور در فضای مجازی با همکاری دادستانی کشور موفق شدیم با رصد فضای مجازی 120 سایت متخلف در حوزه میراث فرهنگی را در سال جاری مسدود کنیم. در این سایت ها آثار تاریخی و فرهنگی به فروش می رفت و افراد را تشویق به ارتکاب جرم علیه آثار تاریخی می کردند. همچنین ابلاغ اخطاریه های قانونی به مالکان و متصرفان و کسانی که به نحوی در تخریب و آسیب رسانی به آثار فرهنگی دخالت داشتند از دیگر اقدامات خوب یگان های حفاظت است که طی سال جاری 2700 اخطاریه قانونی ابلاغ و از این تعداد 400 مورد منجر به تشکیل پرونده شده است.

وی افزود: طبق قانون دستگاه فلزیاب باید با کسب مجوز از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد. ما با همکاری اداره حقوقی، مکاتباتی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت که مرجع تشخیص کالاهای مجاز مشروطه است، آغاز کردیم و آنها نیز اعلام کردند که فلزیاب جزو کالاهای مشروطه است. بنابراین دستگاه های فلزیاب در صورت شناسایی ضبط و یک تا سه برابر ارزش دستگاه جریمه نقدی پرداخت می شود. این اقدام بازدارندگی خوبی داشت و درآمد حاصل از جریمه دستگاه فلزیاب هم باید به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخت شود.

رحمت الهی گفت: همکاری نیروی انتظامی و وزارت میراث فرهنگی برای راه اندازی یگان های حفاظت، نمونه ای موفق در پاسداری از ارزش های یک ملت است. هر اندازه هزینه های ارتکاب جرم را افزایش دهیم بازهم آسیب ها و خسارت هایی که متوجه آثار تاریخی و فرهنگی کشور ما می شود، غیرقابل جبران است به گونه ای که بازگشت به اصل و گذشته تاریخی را ناممکن می کند.