آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۵۶۰۸
رسانه: بین الملل
۸
ذره بین

شکست سران دموکرات در پروژه مهار سندرز

پیروزی اخیر برنی سندرز در انتخابات ایالتی نوادا ، مولد نگرانی های زیادی برای سران حزب دموکرات و دیگر مخالفانش بوده است. سندرز در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در ایالت نوادا با کسب بیش از 55 درصد کل آرا به یک پیروزی قاطع دست یافته است.در این رقابت ،  جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا با کسب تنها 19.8 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفته است.نتایجی که برای بایدن و البته طرفداران پرنفوذ وی در حزب دموکرات یک فاجعه محسوب می شود. تام استیر با 9.2 درصد و الیزابت وارن با 8.3 درصد آرا در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفته اند.

پیروزی قاطعانه سندرز در نوادا نشان می دهد آرای  رنگین پوستان و اقلیت های نژادی در این ایالت ، به سود این نامزد دموکرات به گردش در آمده است. این نتیجه می تواند در ایالت کارولینای جنوبی و در مرحله بعدی رقابت های انتخابات درون حزبی دموکرات ها نیز تکرار شود. پیش از این انتخابات درون حزبی دموکرات ها در ایالت های آیووا و نیوهمپشایر برگزار شده بود که در آیووا، پیت بوتجج در رتبه نخست و برنی سندرز در جایگاه دوم قرار گرفته بود. در نیوهمپشایر نیز سندرز پیروز شد و بوتجج رتبه دوم را کسب کرد.هم اکنون با کسب پیروزی اخیر در ایالت نوادا، سندرز در صدر جدول نامزدهای حزب دموکرات قرار گرفته است.

این پیروزی ها در حالی به دست آمده است که سوپردلیگیت ها (نمایندگان ویژه حزب دموکرات) و سران این حزب، اکثرا مخالف حضور سندرز در مرحله نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 هستند. افرادی مانند باراک اوباما و هیلاری کلینتون در محافل خصوصی اعلام کرده اند از هیچ گونه تلاشی برای جلوگیری از پیروزی نهایی سندرز در حزب دموکرات دریغ نمی کنند. با این حال، چنین اقدامی عملا اکثریت رای دهندگان دموکرات را در مقابل سران این حزب قرار خواهد داد.