آرشیو دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۵۶۰۸
زندگی: سلامت
۱۴
معجزه لیزر

امکان درمان فلج موقتی عصب صورت با لیزر

دکتر آریستا شجاع الدین

 هفته گذشته خانمی 73 ساله به مطب جهت ویزیت مراجعه کردند.

ایشان از آبان 97 درگیر بیماری خود بود. سوال کردم مشکل تان چیست؟

با شروع صحبت متوجه انحراف لب در سمت راست صورتش شدم. با صدایی خسته گفت: اوایل آبان، یکدفعه صورتم کج شد و رفتم بیمارستان فکر کردم سکته است، دو روز بستری شدم و پس از آزمایش و اسکن و ام آر آی و ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی، تشخیص فلج بل دادند و بلافاصله داروی کورتون و آنتی بیوتیک شروع شد به همراه داروها، فیزیوتراپی و گرم کردن موضع و تمرینات حرکات صورت را شروع کردم.

فلج بل (bell's palsy) فلج عصب صورتی است که علائم بیمار به صورت ناگهانی شروع می شود و معمولا عصب به طور موقت فلج شده و یک طرف از صورت درگیر می شود. بیماران افتادگی پلک و لب، اشک ریزش و سرازیر شدن آب دهان و خشکی چشم و دهان و لبخند کج دارند.

از بیمار خواستم چشم هایش را ببندد، مشکلی دیده نمی شد. در زمان صحبت لب بیمار کج می شد و معلوم بود بخشی از عصب صورتی در بیمار بهبود کامل ندارد.

برای درمان به روش های قبلی لیزرتراپی را اضافه کردم. در فلج بل درگیری عصب صورت به دلیل ویروس، تومور یا ضربه است و پس از بررسی های کامل پزشکی و تشخیص دقیق در بسیاری از موارد می توان با لیزرهای پزشکی برای تسریع عملکرد عصب و کاهش درد در ناحیه صورت و کاهش التهاب به بیماران کمک کرد.

در فلج بل معمولا علائم بعد از چند هفته برطرف می شود و در مواردی برخی از علائم طولانی مدت ادامه پیدا می کند که اکثرا بعد از سه تا شش ماه بهبود می یابند.

لیزردرمانی بدون درد است و تاکنون عارضه ای در درمان با لیزرهای کم توان گزارش نشده و با استفاده از خواص درمانی لیزر، سرعت بهبود عصب صورتی تسریع می شود.

البته در بیماران مبتلا به فلچ بل می توان از لیزر طب سوزنی (لیزر اکوپانکچر) هم استفاده کرد که ترکیبی از دانش کهن طب سوزنی و فناوری مدرن لیزر است و هر دو در درمان فلج بل موثر شناخته شده اند.

لیزر طب سوزنی بدون درد و عارضه و با اثربخشی بالا در رفع دردهای عضلانی- اسکلتی، دردهای روان تنی، ترمیم زخم و تسریع عملکرد عصبی به کار گرفته می شود.