آرشیو چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۱۵
اقتصادی
۴

بانک مرکزی: متوسط قیمت یک متر مسکن در تهران از 14 میلیون تومان گذشت

طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در بهمن ماه 144 میلیون ریال بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/44 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محاسبات آماری جدید بانک مرکزی، نشان می دهد که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در بهمن ماه سال 1398، به 3/ 13 هزار واحد مسکونی رسیده است، که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 24/1 و 42/0 درصد افزایش نشان می دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 144/0 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 44/4 درصد افزایش نشان می دهد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 285 میلیون ریال برای منطقه یک و کمترین آن با 71/6 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل، 30/7 درصد و 58 درصد افزایش داشته اند.

شایان ذکر است قیمت مسکن در دو سال اخیر افزایش شدیدی داشته است. عوامل متعددی برای این موضوع ذکر می شود که یکی از آنها مربوط به کمبود در بخش عرضه است. دولت تدبیر و امید در دوره پنج ساله حضور عباس آخوندی به عنوان وزیر و راه و شهرسازی

بی میلی تمام نسبت به طرح ملی مسکن مهر برخورد کرد و خود نیز تنها چند طرح را ارائه کرد که تا زمان حضور آخوندی روی کاغذ باقی ماند. وی حتی با صراحت از اینکه دولت خانه ای نساخته اظهار خرسندی کرد!

یک راه دیگر برای کنترل قیمت مسکن، دریافت مالیات بر عایدی مسکن برای ورود خانه های خالی به بازار و تعادل قیمت ها بود که آن هم با فرافکنی وزیر سابق راه و شهرسازی مواجه گردید و چند سال به تعویق افتاد تا اینکه چندی قبل و بعد از حضور محمد اسلامی در این وزارتخانه، سامانه ثبت املاک کشور آماده شد و بر اساس وعده مسئولان، قرار است زیر نظر سازمان امور مالیاتی، اقدام به دریافت مالیات از مالکان خانه های خالی کند.