آرشیو چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۱۵
شهرستان ها
۷

سیلاب به حدود 5 هزار واحد مسکونی کنارک خسارت زد

فرماندار کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سیل اخیر در جنوب این استان به 4 هزار و 722 واحد مسکونی روستایی و شهری این شهرستان خسارت زد که 700 واحد مسکونی آن به طور کامل باید بازسازی شوند.

حمیدالدین یوسفی اظهار داشت: قبل از وقوع سیل بیش از چهار هزار هکتار باغ موز ارگانیک در شهر زرآباد که پایتخت موز ایران محسوب می شود کشت می شده و روزانه 45 کامیون موز از این منطقه به سایر نقاط کشور ارسال می شد.

وی اظهار کرد: این سیل پهنه 100 هزار کیلومتری سیستان و بلوچستان را تحت شعاع خود قرار داد و در مناطقی مثل زرآباد شاهد آورد 15 هزار متر مکعبی سیلاب بودیم.

یوسفی بارش 100 تا 237 میلی متری در مناطق بالادست را عامل ایجاد سیلاب عنوان کرد و افزود: اکثر باغات کشاورزی و 80 درصد هزار حلقه چاه کشاورزی کنارک از بین رفت؛ در حوزه راه ها نیز بین 20 سانتی متر تا 2 متر رسوبات را شاهد بودیم و 80 درصد راه های روستایی این شهرستان از بین رفت.

وی با بیان اینکه هم اینک بخشی از مشکلات منطقه رفع شده است گفت: در بخش راه مشکلاتی داریم و برای برخی از روستاها تنها بازگشایی راه انجام شده است.

فرماندار کنارک به ظرفیت های صیادی این شهرستان اشاره کرد و افزود: کنارک جزو 50 بندر کد دار جهان در صید تن ماهیان، قطب صید و صیادی کشور محسوب می شود.

یوسفی شغل اکثر ساکنان مردم کنارک را صید و صیادی عنوان کرد و گفت: هم اینک 70 درصد تن ماهیان صنعتی کشور وابسته به این شهرستان است.

وی حوزه آبزی پروری و مزارع پرورش میگو را از نقاط مورد توجه در کنارک عنوان کرد و افزود: بیش از20 هزار هکتار مزارع پرورش میگو و آبزی پروری در سطح این شهرستان شناسایی شده اند.

فرماندار کنارک اظهار داشت: هم اینک با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی، یک مجتمع بزرگ با فعالیت در چندین بخش در سطح شهرستان در حال اجراست که تعداد قابل توجهی با بهره برداری از آن مشغول به کار می شوند.