آرشیو سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹، شماره ۷۳۱۶
جهان
۴

هشدار طالبان به نقض آتش بس با امریکا

گروه جهان: طالبان با تاکید بر نقض توافقنامه آتش بس از سوی امریکا و دولت افغانستان نسبت به تصمیم خود برای افزایش خشونت ها در صورت تداوم این شرایط هشدار داد. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، در بیانیه ای که روز یکشنبه توسط شبه نظامیان طالبان منتشر شد، این گروه با تاکید براینکه حملات اخیرعلیه نیروهای امنیتی افغانستان محدود به چند ایست بازرسی روستایی بوده است، حملات موشکی و پهپادی امریکا به مواضع این گروه و همچنین تعلل غیرقابل دفاع دولت افغانستان در معامله 5 هزار زندانی طالبان با هزار زندانی دولت این کشور را از دلایل نقض آتش بس عنوان کرد. در ادامه این بیانیه، طالبان با تاکید براینکه تداوم این شرایط سبب ایجاد بی اعتمادی میان طرفین خواهد شد، علاوه بر هشدار جدی لغو کامل آتش بس، واکنش متقابل نظامی این گروه را از تبعات این بی اعتمادی خواند.

این هشدارها در حالی مطرح می شود که امریکا با رد ادعای طالبان اعلام کرده اقدامات نظامی این کشور تاکنون در افغانستان در چارچوب مفاد توافقنامه بوده است. کلنل «سونی لگت» سخنگوی ارتش امریکا در افغانستان در توئیتی با تاکید این امر گفت: «ما تاکنون طبق توافق عمل کرده ایم اما براساس همین توافق اگر طالبان به نیروهای امنیتی دولت حمله کنند امریکا مداخله خواهد کرد.»

حدود یک ماه و نیم قبل، امریکا در راستای پایان دادن بر حضور نظامی 18 ساله خود در افغانستان، پس از ماه ها مذاکره نافرجام، با شبه نظامیان طالبان پای میز مذاکره نشست و با تعیین شرایطی توافق آتش بس میان مثلث امریکا، طالبان و دولت افغانستان برقرار شد. براساس این توافق علاوه بر کاهش درگیری های داخلی این کشور، امریکا متعهد به خروج تدریجی نظامیانش از افغانستان شد اما در عین حال اختلافات داخلی دولت مشکلاتی را در مسیر اجرای این توافقنامه ایجاد کرده است. در همین راستا نیز ماه گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا با اشاره برکارشکنی دولت افغانستان در این توافقنامه از کاهش یک میلیارد دلاری کمک واشنگتن به  این کشور خبر داد.