آرشیو شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۷۳۳۰
ایران زمین
۱۱
گزارش

دریانوردی کشتی آرتمیا در دریاچه ارومیه

گروه ایران زمین : کشتی آرتمیا از سال 1391 در دریاچه ارومیه به گل نشسته است. شناور شدن این کشتی در فروردین سال گذشته هم مدت چندانی نپایید. اما این روزها با بالا رفتن تراز آبی قابل توجه این دریاچه، «آرتمیا» می تواند در وسعت بیشتر و دامنه زمانی طولانی تری دریانوردی کند.

«آرتمیا» هرچند کاربرد گذشته خود در حمل خودروها از ساحل شرقی به غربی و بالعکس را از دست داده اما از آنجا که هنوز به عنوان نماد دریاچه ارومیه و یادآور گذشته زنده آن است. حالا شور و حال گذشته را به این دریاچه بازگردانده است.مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه از نظر وسعت و حجم آب، رکورد 10 سال گذشته را شکسته، به طوری که کشتی آرتمیا به عنوان نماد دریاچه ارومیه پس از سال ها خاک نشینی آماده دریانوردی شده است.

فرهاد سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تراز دریاچه ارومیه یک هزار و 271 متر و 79 سانتی متر گزارش شده است که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 28 سانتی متر افزایش یافته است.  وی وسعت دریاچه ارومیه را 3 هزار و 184 کیلومتر عنوان کرد و افزود: دریاچه ارومیه از نظر وسعت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 188 کیلومتر افزایش یافته است. مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه 4 میلیارد و 870 میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: در این زمینه نیز شاهد افزایش 860 میلی مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه هستیم.

سرخوش با بیان اینکه پروژه های نجات بخشی دریاچه ارومیه عامل اصلی احیای این دریاچه به شمار می رود، گفت: میزان بارش نسبت به بلندمدت کاهش 35درصدی را در حوضه دریاچه ارومیه نشان می دهد. این مقام مسئول با اشاره به انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از طریق تونل، اعلام کرد: این پروژه با خط انتقال 36کیلومتر، بزرگ ترین پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه است. سرخوش خاطرنشان کرد: با اتمام این پروژه، سالانه 650 میلیون مترمکعب آب از طریق این تونل به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.