آرشیو شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۵۶۶۱
زندگی: دانش
۱۵
جام آسمان

ناسا از تصویر تلسکوپ هابل موسیقی نواخت

مهناز موسوی
منبع: Science Alert

جهان هستی مکانی شگفت انگیز، مملو از سیاره های ناشناخته و اسراری حل نشده است. با این حال یک موضوع کاملا روشن است: در فضا صدایی شنیده نمی شود. در جو زمین، مولکول های هوا به شنیدن صدا کمک می کنند. با نبود این مولکول ها، فضا را سکوتی مطلق فراگرفته است. خوشبختانه این مساله ناسا را ناامید نکرده و این سازمان در سال گذشته توانست راهی برای تولید صوت پیدا کند. دانشمندان برای رسیدن به هدف خود، از تصویر گرفته شده با تلسکوپ هابل بهره گرفتند.

تصویری که ناسا در پروژه خود به کار برد با دوربین پیشرفته نقشه برداری هابل و دوربین میدان باز شماره 3 در مردادماه سال 1397 گرفته شده است. اعضای تیم تحقیقاتی هابل این تصویر را به علت تعدد کهکشان هایی که به صورت پراکنده در آن دیده می شود، صندوق گنج کهکشانی می نامند. ناسا درباره عکس توضیح می دهد: «هر لکه قابل رویت در این تصویر، یک کهکشان و خانه بی شمار ستاره است. تعداد کمی از ستاره ها که به ما نزدیک ترند، درخشان دیده می شوند. خوشه کهکشانی بزرگی در مرکز تصویر قراردارد. این خوشه مجموعه ای عظیم از هزاران کهکشان است که تحت اثر نیروی گرانش در کنار هم نگه داشته شده اند.»

زیبایی تصویر تلسکوپ هابل با تبدیل به قطعه موسیقی بیشتر هم شده است. گروه سازنده عکس صداگذاری شده می گوید که مکان ها و عناصر مختلف تصویر، اصوات متفاوتی را تولید می کنند. ستاره ها و کهکشان های متراکم با صداهای کوتاه و واضح نشان داده شده اند. در حالی که کهکشان های مارپیچ نوت های پیچیده تر و طولانی تری را دارند. ناسا در این باره توضیح می دهد: «زمان از چپ به راست جریان داشته و بسامد صوت از پایین به بالا و از 30 تا هزار هرتز تغییر می کند. اجرام موجود در نزدیکی پایین تصویر، نوت های پایین تر و اجرام بالای تصویر، نت های بالاتری را ایجاد می کنند. ممکن است در ابتدا این موسیقی کیهانی عجیب به نظر برسد، اما در حقیقت آهنگ نسبتا زیبایی را می سازد. به ویژه در بخش میانی یعنی زمانی که صدای خوشه کهکشانی RXC J0142.9+4438 به گوش می رسد.» در این بخش تراکم کهکشان ها زیاد است. به نظرمی رسد بعد از موسیقی، پادکست و کتاب صوتی، محصول جدید شنیدنی، تصاویر هابل باشد تا لذت ما از زیبایی جهان اطراف مان را هرچه بیشتر کند!