آرشیو چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۵۶۶۵
زندگی: سلامت
۱۴
لاغرشو

خوراکی های ممنوع برای وعده سحر

مهرداد رحیم زاده

بیش از 60 درصد وزن انسان را آب تشکیل می دهد اما با رسیدن این مقدار به کمتر از 50درصد بیهوشی و سپس مرگ اتفاق می افتد. از همین روست که یکی از دغدغه های روزه داران کمتر تشنه شدن و تامین آب و مایعات بدن در ماه مبارک رمضان است.

در طول روز نوشیدن هشت تا 9 لیوان آب برای خانم ها و ده تا 12 لیوان آب برای آقایان ضروری است و بر این نکته بایستی تاکید کرد که شیر یا آبمیوه یا چای پررنگ مطلقا جایگزین آب نمی تواند باشد، هرچند احساس تشنگی را تسکین می دهند.

پس وقتی می گوییم آب منظور آب خالص است و استفاده از شربت های غلیظ توصیه نمی شود.

مصرف نکردن نوشیدنی ها و خوراکی های ادرارآور از قبیل چای و هندوانه و خربزه در زمان سحر از مهم ترین مواردی است که همواره روزه داران باید مدنظر قرار دهند. میل نمودن این خوراکی ها باعث دفع سریع ذخیره آب بدن می شود و شخص زودتر از حالت طبیعی تشنه می شود. اگر این خوراکی ها در ابتدای شب خورده شود وقت برای جبران آب ازدست رفته وجود دارد ولی پس از وقت سحر در طول روز دیگر زمانی نداریم.

یکی از موارد مهم در حفظ تعادل آب و الکترولیت های بدن توجه به مصرف نمک به میزان کافی است. حتما تاکید می شود از زمان افطار تا پیش از خواب نمک به مقدار کافی مصرف شود، زیرا مصرف نمک کافی باعث می شود آب نوشیده شده سریعا از طریق ادرار دفع نشود و در طول روز بدن ذخیره آب کافی داشته باشد. همین طور نمک کافی در تنظیم فشار خون موثر و کارآمد است. مصرف سالاد و سبزیجات در نگهداری آب در دستگاه گوارش بسیار کارآمد است و از بروز یبوست پیشگیری می کند. توجه داشته باشید یکی از عوارض کم آبی در طول روزه داری یبوست است.

از خوراکی هایی که در ایام روزه داری بایستی به شدت از مصرف آنها پرهیز کرد می توان به غذاهای برشته یا سوخته، غذاهای خیلی چرب و غذاهای تند و همین طور قهوه اشاره کرد. این دو نوع خوراکی هم حس تشنگی را در طول روز تقویت می کند و هم باعث کاهش ذخایر آب بدن می شود. خوردن شیرینی هایی مانند زولبیا و بامیه نیز هنگام سحر تشنگی را تقویت می کند.