آرشیو سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۶۶۰
اقتصاد
۱۰

پیدا و پنهان

کاهش 34 درصدی قدرت خرید مردم نسبت به سال 90 

بر اساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، درآمد سرانه کشور از سال 1390 تا سال 1398، کاهش 34 درصدی داشته است. در واقع، به رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 1390 حدود یک سوم کاهش یافته است. بازوی کارشناسی مجلس پیش بینی کرده است که در صورت تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی از سال 1399 به بعد، حداقل به 6 سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد سرانه سال 1390 بازگردیم.

«هپکو» به دولت بازگشت

پس از دو بار واگذاری ناموفق شرکت هپکو به بخش خصوصی ، این شرکت بر اساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، به همراه مالکیت و مدیریت به سازمان دولتی ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) رسید. هپکو در سال 1385 به صورت مزایده واگذار شد و خریدار آن شرکتی به نام واگن سازی کوثر بود. خریداری که طی دو، سه سال اول، تعهداتش را انجام داد و بعد از آن به دلایل مختلف برای انجام تعهداتش ناتوان ماند. دومین واگذاری در سال 1395 به شرکت هیدرواطلس به قیمت 216 میلیارد تومان بود که خریدار جدید نیز در رفع موانع عمده شرکت ناکام ماند و در 12 دی ماه سال 1396 انصراف خود را از ادامه قرارداد اعلام و درخواست فسخ قرارداد را ارایه کرد.

ادغام 2 بانک نظامی  در بانک سپه نهایی شد

همزمان با ادغام بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان در بانک سپه، رییس کل بانک مرکزی از نهایی شدن ادغام موسسه کوثر در این بانک تا پایان خرداد خبر داد. عبدالناصر همتی همچنین ابراز امیدواری کرد، دو بانک دیگر باقیمانده وابسته به نیروهای مسلح هم کار ادغام شان هر چه سریع تر نهایی شود.

افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است

عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان حق تغییر قیمت در بازار را بدون مجوز و خارج از ضابطه ندارند و در صورت افزایش قیمت منتظر برخورد قانونی باشند. وی افزود: افزایش قیمت های لوازم خانگی بدون انجام فرآیندها مورد قبول نیست و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حتما ذی نفعان و متصدیان این حوزه باید امروز و فردا با همراه داشتن اسناد و مستندات لازم به سازمان حمایت مراجعه کنند و اگر تغییر قیمتی تایید شود، حتما اعمال خواهیم کرد.