آرشیو دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۹۳
اخبار کشور
۹

135 هکتار از مراتع علی آباد نیزار قم طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با اشاره به مهار آتش سوزی گسترده در مراتع علی آباد نیزار، گفت: در این آتش سوزی 135 هکتار از عرصه های مرتعی استان طعمه حریق شد.

سید محمد سجادی، در گفت وگو با ایرنا، اضافه کرد: این آتش سوزی که از بعدازظهر روز شنبه آغازشده بود ساعت یک بامداد  یک شنبه مهار شد.

وی عنوان کرد: علت این آتش سوزی گسترده در مراتع علی آباد نیزار مانند بسیاری از نمونه های دیگر آن، عوامل انسانی و سهل انگاری بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم یادآور شد: این آتش سوزی از مراتع پایین دست علی آباد نیزار به دلیل سوزاندن چند تکه چوب خشک توسط اهالی برای جلوگیری از سرایت آفت آغاز و چنین حجمی از خسارت به مراتع طبیعی را به وجود آورد.

سجادی گفت: با تلاش نیروهای امدادی و اهالی روستا از سرایت آتش به صورت جدی به ذخیره گاه های بادامچه که حفاظت از آنها الزام قانونی دارد جلوگیری شد.

وی ابراز کرد: در آتش سوزی های جنگلی و مراتع به دلیل صعب العبور بودن منطقه امکان امدادرسانی با تجهیزات ویژه آتش نشانی وجود ندارد و چاره ای جز استفاده از بیل، شن کش و آتشکوب برای مهار آن نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: همچنین وزش باد شدیدی که از غروب  شنبه آغازشده بود نیز مهار آتش را با دشواری همراه کرده بود.

وی ادامه داد: با این روندی که در آتش سوزی های مراتع استان مشاهده می شود تا پایان شهریورماه ممکن است بخش بسیار زیادی از مراتع قم براثر آتش سوزی از بین برود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم اظهار داشت: علت اصلی تمام آتش سوزی مراتع در قم عوامل انسانی است و تاکنون برای دو فرد متخلف در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شده است.