آرشیو یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۴۹۸
اقتصادی
۴

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران: 50 درصد مطالبات گندم کاران پرداخت نشده است

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: از ابتدای فصل برداشت حدود چهار میلیون تن گندم خریداری شده اما 50 درصد وجه آن پرداخت نشده است.

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر 40 روزه در پرداخت مطالبات گندم کاران اظهار کرد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود چهار میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر بیش از 10 هزار میلیارد تومان خریداری شده که تاکنون تنها 50 درصد مطالبات پرداخت شده است.

او افزود: با رسیدن به دوران اوج برداشت گندم این نگرانی وجود دارد که تاخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران بیشتر شود و همواره اتفاق سال گذشته درخصوص واردات گندم مجدد رخ دهد. دولت، تا زمانیکه گندم در سیلو ها موجود باشد، اقدام به واردات نمی کند، اما در مواقعی که گندم در دست دلال و واسطه است برای تامین ذخایر استراتژیک چاره ای جز واردات ندارد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ادامه داد: با توجه به تاخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران و ورود دلالان و واسطه ها به امر خرید و نگهداری در انبارها، سال بعد گندم با قیمت های گزاف تحویل دولت داده می شود چرا که این محصول به عنوان یکی از اقلام خشکبار، فساد پذیر نیست.

ایمانی با اشاره به اینکه قیمت فروش گندم سنخیتی با هزینه های تولید ندارد، گفت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 1700 تومان و تراکتور 55 میلیون تومان بود، در حالی که امسال با وجود رشد 800 تومانی (کمتر از 50 درصدی) قیمت خرید گندم، نرخ تراکتور با رشد نزدیک به 150 درصدی به 135 میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه بار تحریم بر دوش بخش کشاورزی است، افزود: علی رغم زحمات فراوان تولید، تاخیر طولانی مدت و قطره چکانی مطالبات و آغاز کشت دوم در برخی استان ها، همخوانی بین درآمد کشاورزان و هزینه های تولید وجود ندارد و بار تحریم تنها بر دوش بخش کشاورزی است و به عبارت دیگر این بخش رشد اقتصادی را مثبت می کند.