آرشیو یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۶۹۱
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
ضمایر او

آلبوم جدید باب دیلن

درباره سیاست و مرگ

در روزهای  شیوع کرونا منتشر شد. گفتم روح این جامعه تکه پاره شد/ از اینجا به بعد آرام آرام تباه می شود/ و سی وشش ساعت از روز داوری گذشته است.

این ها را باب دیلن چندی پیش در ترانه ای طولانی در حدود 17 دقیقه با عنوان «قتلی به غایت اشتباه» خواند؛ قطعه ای که به دهه 60 و ترور جان.اف. کندی رئیس جمهور اسبق ایالات متحده می پرداخت و به نوعی مانیفست خاطره بازانه دیلن محسوب می شد. حالا هم او در آستانه 80سالگی، آلبوم تازه ای را منتشر کرده است.

این در حالی است که اغلب موسیقیدان ها ترجیح داده اند فعالیت های خود را به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف و انتشار آثارشان را به زمان دیگری موکول کنند.

باب دیلن آهنگساز، ترانه سرا و خواننده افسانه ای بعد از هشت سال آلبوم جدید خود را منتشر کرده است: «راه های زمخت و خشن».

آن طور که موسیقی ما نوشته، آلبوم جدید دیلن رگه هایی از موسیقی بلوز را با شیوه داستان گویی موسیقی فولک درآمیخته است و تعدادی از آوازهایش محزون و تعدادی دیگر آمیخته با طنزی تلخ است.

او از همان عنفوان جوانی، به موسیقی بلوز و کانتری علاقه داشت و شیفته موسیقی راک اندرول بود، حالا هم به نظر می رسد در آخرین اثر خود، با 10 قطعه ای که همه شان درباره مرگ و زندگی است، دینش را به این موسیقی ادا کرده است.

باب دیلن آخرین بار در سال 2012، آلبوم «توفان» را که درباره غرق شدن کشتی تایتانیک بود، منتشر کرد و از آن زمان به بعد، این خواننده دیگر آلبومی به بازار نفرستاده بود (از آلبوم های کاور او می گذریم) و حالا اثری خوانده که اگرچه مضمون اصلی اش درباره مرگ و زندگی است؛ اما چون همیشه دغدغه های اجتماعی و سیاسی او را نیز می توان در آن مشاهده کرد.

آخرین تورهای اجرای موسیقی باب دیلن به دلیل انتشار ویروس کرونا لغو شد و حالا باید منتظر تور جدید با آلبوم جدید بود. با فعالیت های چشمگیر و خستگی ناپذیر دیلن در سال های اخیر، می توان انتظار داشت که آغاز تور کنسرت های او دوباره موجی در موسیقی جهان ایجاد کند.