آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۶۹۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
ضمایر (ایشان)

ققنوس قدس برای سردار دل ها

انتشارات خط مقدم، کتاب «ققنوس قدس» را منتشر کرده که مجموعه شعر شاعران درباره حاج قاسم سلیمانی است

علی داوودی و کاظم رستمی مجموعه اشعاری را که شاعران درباره سردار سلیمانی سروده اند، گردآوری کردند و به انتشارات خط مقدم سپردند. این مجموعه اشعار به نام «ققنوس قدس» منتشر شده و فارس به نقل از کاظم رستمی نوشته: این مجموعه بلافاصله پس از شهادت ایشان از دل ها برآمد و در قالب های گوناگون سروده شد. در این کتاب از شاعرانی چون محمدرضا طهماسبی، علی داوودی، علیرضا قزوه، مهدی جهاندار و... اشعاری در قالب های غزل، مثنوی و رباعی وجود دارد.

این شاعر می گوید: در همان اولین ساعات پس از شهادت حاج قاسم تصمیم گرفتیم کاری برای ایشان انجام بدهیم. ما شاعران سلاح مان شعر است و در تماسی که با دوستان برقرار شد، صحبت هایی برای برگزاری شب شعر یا محافل ادبی مطرح شد تا حتی المقدور ماحصل این محافل در قالب یک کتاب نمود پیدا کند. خبر به دوستان انتشاراتی خط مقدم رسید و با هماهنگی هایی که صورت گرفت، گام های اولیه برای تدوین کتاب ققنوس قدس برداشته شد.  در مرحله نخست سعی کردیم با دوستان شاعر تماس بگیریم و تا تاریخ تدوین کتاب، تمامی اشعاری را که در خصوص حاج قاسم سروده شده بود، در رسانه ها یا صفحات مجازی خود شاعران مورد بررسی قرار دهیم. حاج قاسم، محبوب قلوب مردم بود و به همین خاطر از همان اولین ساعات شهادتش اشعار بسیاری در خصوص ایشان سروده شد که سعی کردیم با وسواس خاصی بهترین اشعار را گزینش کنیم و در کتاب بیاوریم. رستمی که خود نیز از شاعران جوان کشورمان است، از انگیزه های تدوین ققنوس قدس گفت: ما اینجا با خون شهید مواجه هستیم، آن هم کسی چون حاج قاسم سلیمانی که اغراق نیست اگر بگوییم علمدار سپاه عاشوراییان در آخرالزمان را از دست دادیم. یل سپاه مان از دست رفت و این چیزی نیست که هیچ شاعری بگوید من از عهده وصفش برآمدم. واقعا وصف ناشدنی است. اینجاست که شاعر سعی می کند، باری را که روی دوشش است به مقصدی برساند و پیام آوری کند.

رستمی توضیح داده که شعر هنری هزارساله است و اشعاری که در کتاب آورده شده، می تواند منبعی برای دیگر هنرمندان قرار بگیرد تا از روی این اشعار نماآهنگ ها و کارهای هنری خلق کنند.  این کتاب با شمارگان 2500 نسخه و در 126 صفحه و 20 هزار تومان منتشر شده است.