آرشیو پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۰۱
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
ضمایر من

دزدکی فیلم نبینیم

محمود کلاری، یکی از ستون های سینمای ایران است و به عنوان مدیر فیلمبرداری باتجربه و خلاق، چشم و چراغ فیلم های سینمایی محسوب می شود. یکی از خوشبختی های کارگردان ها و تهیه کننده ها این است که از موهبت همکاری کلاری در فیلم های شان برخوردار باشند.این سینماگر برجسته را با انبوهی از یادگاری های تصویری ماندگار می شناسیم؛ شیر سنگی، سرب، لیلا، جدایی نادر از سیمین، ماهی و گربه و بادیگارد فقط برخی از آثار درخشان کلاری هستند. اشک ریختن او در پشت صحنه جدایی نادر از سیمین را خیلی از علاقه مندان سینما دیده و تحت تاثیر احساس هنرمندانه کلاری قرار گرفته اند.

کلاری 69 ساله برای فیلم هایی چون سرب، گبه، شیر سنگی و جدایی نادر از سیمین، برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم فجر شده است.

محمود کلاری با اشاره به این که اکران آنلاین فیلم ها یک فعالیت فرهنگی است و نه اقتصادی، از مخاطبان این آثار دعوت کرد با برخورد منصفانه از دیدن غیرقانونی و دزدکی فیلم ها خودداری کنند.

کلاری که فیلمبردار فیلم های یه بوس کوچولو، خاک آشنا، بوی کافور عطر یاس و خانه ای روی آب بهمن فرمان آرا بوده است به بهانه اکران آنلاین جدیدترین فیلم این کارگردان (حکایت دریا) گفته است: ارتباط من با بهمن فرمان آرا یک رابطه استاد شاگردی است. وقتی نوجوان بودم و تازه به سینما علاقه مند شده بودم، از کلاس های تحلیل فیلم ایشان در مدرسه سینما و تلویزیون استفاده می کردم.

او با اشاره به کپی های غیرمجازی که از فیلم های اکران شده در «وی او دی»ها پخش شده، تاکید کرد: دیدن یک فیلم به صورت قاچاق یا دزدکی خوب نیست. این فعالیت، فرهنگی است، اقتصادی نیست. رونق فضای فرهنگی با حمایت مخاطبان ارتباط مستقیم دارد، پس خوب است که منصفانه برخورد کنیم.

فیلم حکایت دریا که پس از چهار سال به نمایش درآمده، از مدتی قبل در سامانه های وی او دی عرضه شده و اکران آنلاین آن تا آخر تیر نیز تمدید شده است.

در این فیلم علاوه بر این که خود بهمن فرمان آرا بازی می کند، علی نصیریان، فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، علی مصفا، رویا نونهالی، صابر ابر، مریم بوبانی، پانته آ پناهی ها و مرحوم داریوش اسدزاده نیز بازی کرده اند.