آرشیو پنجشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۹۸۳۲
اجتماعی
۱۰
نکته

لزوم شفافیت و اطلاع رسانی مسئولان؛ مجلس تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت را جدی بگیرد

مهدی اسفندیار

گروه اجتماعی: در خبرها خواندم که یکی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده که تنها 30درصد از یک میلیارد یوروی متعلق به بحث کرونا به وزارت بهداشت اختصاص یافته است که معتقدم اگر این عدد هم درست باشد و فرضا که تخصیص دیگری هم در کار نباشد تا همین جا با فرض یورو نیمایی حدود 6000 میلیارد تومان به وزارت بهداشت کمک شده است و اگر از مجموع 310 هزار نفر بیمار کوید که تا حالا شناسایی شده است، نیمی از آن ها بستری شده باشند؛ 

1- با توجه به سهم بستری در بخش خصوصی و خیریه و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی در خوش بینانه ترین حالت تاکنون حدود 100 هزار نفر در بیمارستان های وزارت بهداشت بستری شده اند و تا اینجا دولت به ازای هر بیمار 60 میلیون تومان به وزارت بهداشت کمک کرده است که این امر به جز اعتبارات ریالی دیگر مصوب دولت است.

2- بیمه ها و مردم با پرداخت از جیب که در گزارش صداوسیما مفصل به آن پرداخته شده است، متوسط 20 میلیون تومان هم آن ها پرداخت کرده اند.

اکنون پرسش اینجاست:

1- چگونه بیمه نیروهای مسلح و مراکز درمانی متعلق به این سازمان بدون کمک دولت با همان تعرفه ها، دقیقا با همان پروتکل های وزارت بهداشت در حال مدیریت بیماری کرونا هستند؟

2- چگونه مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی که حدود 20 درصد خدمات بستری کشور را پوشش می دهند در طول 5 ماه گذشته بااعتبار اختصاصی کمتر از 300میلیاردتومان این بحران را اداره کرده اند اما وزارت بهداشت با فرض ارائه 70 درصد خدمات بستری با کمک 6000 میلیاردی دولت درمانده و مدیران وزارت بهداشت بابت پول شوینده و دستکش و گان طلب کمک های جدیدتری دارند؟!

3- فرضا که ادعای وزارت بهداشت درست باشد، به چه حقی بخش خصوصی را ملزم به پذیرش بیمار کرونایی که وظیفه حاکمیتی دولت هست با تعرفه های قبلی و بدون ارائه کمک های موثر ازنظر حفاظت فردی و... کرده اید؟

بی تردید در این شرایط باید خواستار شفافیت و اطلاع رسانی مسئولان وزارت بهداشت در مورد نحوه هزینه کرد و غیره بود و دو ارکان دیگر یعنی سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح باید سیر هزینه ها و معجزه درمان بیماران بدون کمک دولت را شرح دهند.