آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

میلیونر هنگ کنگی و رابط شورشیان با خارج دستگیر شد

یک سرمایه دار هنگ کنگی حامی اعتراضات خشونت بار این منطقه، به اتهام تبانی با نیروهای خارجی توسط نیروهای امنیتی هنگ کنگ دستگیر شد.

«جیمی لای» سرمایه دار هنگ کنگی و از حامیان مالی شورش در این منطقه خودمختار، روز دوشنبه به اتهام «تبانی با نیروهای خارجی» دستگیر شد. «لای» صاحب رسانه «اپل نیوز»نیز هست. روز دوشنبه ماموران پلیس هنگ کنگ علاوه بر دستگیری وی، دفتر اپل نیوز را نیز تعطیل کردند. پلیس هنگ کنگ گفته، افزون بر لای، 7 فرد دیگر نیز به اتهام نقض قانون امنیت ملی هنگ کنگ مورد بازداشت قرار گرفته اند اما جزئیاتی درباره هویت آن ها اعلام نشد.

به گزارش فارس، سال گذشته در پی مطرح شدن قانون استرداد مجرمین به سرزمین اصلی، مخالفان دولت هنگ کنگ که غالبا غربگرا هستند، با تحریک دولت های غربی دست به تظاهرات گسترده زدند. رفته رفته این اعتراضات به تخریب اموال عمومی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد.

پس از آن قانون امنیت ملی هنگ کنگ توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تصویب رسید و اجرایی شد، و بر اساس آن، پکن می تواند با اعمال این قانون جرائم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو های خارجی را مجازات کند که این مجازات می تواند شامل حکم زندان ابد نیز باشد.

گفتنی است، بسیاری از شورشیان هنگ کنگی در جریان شورش-که البته با شیوع ویروس کرونا چند وقتی تعطیل شده- با پرچم کشورهای آمریکا و انگلیس دست به تظاهرات می زنند و عملا از دولت های این کشورها می خواهند وارد عمل شوند. همچنین در آن زمان تصاویری از ملاقات رهبران شورشی با یکی از مقامات غربی جنجال برانگیز شد.