آرشیو یکشنبه ۲۶ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۳۲
زندگی: سلامت
۱۴
راست قامت

تغییر فرم راه رفتن با فرسودگی مفاصل لگن

دکتر پرهام پارسانژاد (فیزیوتراپیست)

وقتی در خیابان به راه رفتن آدم ها دقت کنیم، افراد زیادی توجه ما را جلب خواهند کرد که راه رفتنی شبیه اردک دارند و هنگام قدم برداشتن به چپ و راست خم می شوند. به سختی و آرام پیش می روند و معلوم است برای قدم برداشتن انرژی زیادی صرف می کنند. بیشترشان سنین میانسالی را پشت سر گذاشته اند و بسیاری از آنها اضافه وزن دارند.

این نوع راه رفتن به مرور باعث فرسودگی مفاصل لگن، زانو، مچ پا و ستون فقرات کمر می شود و بیرون زدگی دیسک های بین مهره ای، تنگی کانال نخاعی و آرتروز این مفاصل را برایشان به دنبال خواهد داشت. جنبه های روحی و روانی این اختلال هم روی دیگر سکه است که باعث می شود یک بیمار ناتوان و دردمند با اعتماد به نفسی پایین ناشی از الگوی راه رفتن غیرطبیعی از شغل و فعالیت های حرفه ای و ورزشی خود دور شود و کیفیت زندگی اش افت شدیدی پیدا کند.

وقتی این بیماران به کلینیک های فیزیوتراپی مراجعه می کنند، علاوه بر شکایت از نحوه راه رفتن، درد تیرکشنده ای در ناحیه کشاله ران، پشت باسن، خارج ران و ساق پا و مچ را گزارش می کنند که می تواند با علائم حسی مانند سوزش کف پا، مورمور، گزگز و بی حسی و کرخی همراه باشد. اما علت چیست؟  وقتی از بیمار می خواهیم به پهلو بخوابد و پای خود را از بغل بالا بیاورد، سختی حرکت و ضعف عضله را به وضوح مشاهده می کنیم. عضلات اطراف باسن نقش مهمی در کنترل حرکات لگن، کمر و کل اندام تحتانی دارند و ضعف این عضلات در یک طرف باعث افزایش فشار و پرکاری طرف مقابل می شود. زیرا هنگام راه رفتن و قدم برداشتن، لگن باید راستای افقی خود را حفظ کند و وقتی یک طرف ضعیف است بار روی طرف مقابل می افتد و هنگام راه رفتن لنگیدن دیده می شود. به علاوه این نبود توازن عضلات باعث اعمال فشار بیش از حد به رباط ها و کپسول مفصل لگن می شود و خشکی و درد ناحیه کشاله و پشت باسن را در پی خواهد داشت. فیزیوتراپیست با ایجاد کشش در کپسول مفصلی لگن و تکنیک های متحرک سازی این مفاصل و آموزش تمرین های تقویت عضلات اطراف باسن در زمان کوتاهی راه رفتن بیمار را اصلاح می کند و دردها و علائم حسی انتشاریافته در اندام تحتانی کاهش می یابد.

معمولا التهاب تاندون عضلات کشاله ران که باعث درد ناحیه داخلی بالای ران می شود، کمی بیشتر طول می کشد. منقبض کردن عضلات باسن به مدت شش ثانیه و آزاد کردن آن و تکرار این ورزش به تعداد ده مرتبه، سه بار در روز و در حالت خوابیده روی شکم می تواند بسیار مفید باشد.