آرشیو پنجشنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۴۶
سیاست: داخلی/خارجی
۲

رونمایی از رادار کاشف- 99

مراسم رونمایی از دستاوردهای نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده این نیرو برگزار شد که یکی از این دستاوردها رادار کاشف-99 است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کاشف-99 راداری سه بعدی و آرایه فازی و متحرک است که به منظور کشف ریزپرنده ها در مرکز تحقیقات فناوری های نوین نیروی پدافند هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است. این رادار با برد 12کیلومتر قابلیت کشف همزمان 300 هدف را دارد. کشف ریزپرنده ها دارای پیچیدگی های خاصی است و جزو چالش های روز دنیاست. انحصار تولید این سامانه صرفا در اختیار چند کشور پیشرفته است.

کاربرد و ویژگی سامانه کاشف- 99 عبارتند از: توان کشف ریزپرنده ها به صورت سه بعدی، قابلیت تاکتیکی واکنش سریع، مداومت کاری 24ساعته، استفاده از روش های نوین جهت افزایش دقت زاویه سنجی و استخراج ارتفاع اهداف.

پروژه «عماد» دومین دستاوردی بود که در مراسم دیروز رونمایی شد. عماد ازجمله طرح هایی است که کارایی بالایی در ایجاد فضای نبرد واقعی در شرایط مجازی، به منظور تمرین و افزایش قدرت فرماندهان و واکنش درست در زمان نبرد دارد و این نوع سامانه صرفا در اختیار چند کشور پیشرفته است.

با بهره برداری از این سامانه، انحصار تولید سامانه های بازی جنگ در حوزه رزم پدافند هوایی شکسته شد و ایران نیز جزو معدود کشور های دارای این سناریوی ویژه دفاعی نوین است.