آرشیو یکشنبه ۲۳‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۴
زندگی: ایران
۱۶

پیشگیری یک ضرورت است

احسان اصولی / رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر مشهد

موضوع آسیب های اجتماعی یک موضوع چندوجهی است و دستگاه های مختلفی در رسیدگی به این معضل، دارای مسوولیت، نقش و اثرگذاری هستند و مجموعه مدیریت شهری و شهرداری هم یکی از این دستگاه هاست. در مبحث مشکلات اسماعیل آباد، مدیریت شهری به این قضیه ورود کرده و اعتباراتی را در سه سال گذشته به بهزیستی برای جمع آوری معتادان متجاهر اختصاص داده ؛ بر همین اساس معتادانی که عمدتا در کانال آب اسماعیل آباد اجتماع داشتند و با ساماندهی کانال تا اندازه زیادی از منطقه متفرق شده اند.

علاوه براین با یک نگاه کلان تر، ما از سمن ها و تشکل های مردمی فعال در این منطقه هم حمایت کرده ایم تا به شکل خودجوش و مردمی به ساماندهی به این موضوع پرداخته شود. اما درمجموع این نگاه وجود دارد که بحث جمع آوری معتادان ، ایجاد کمپ و... راهکارهای موقت و درمان های مسکن گونه هستند و در رسیدگی به این مبحث نباید از پیشگیری غافل شد. لذا با تاکید بر این که پیشگیری مقدم بر درمان است و کم هزینه تر هم است، سعی می شود با اجرای طرح های اجتماعی ، تفریحی و آموزشی در مناطق حاشیه ای ازجمله اسماعیل آباد به توسعه زیرساخت هایی بپردازیم که از رفتن نسل جوان تر به سمت معضل اعتیاد جلوگیری کند.

همچنین ما باید به دنبال راهکاری باشیم تا تولید و بازتولید معتادان متجاهر در مشهد ریشه کن شود، چراکه رفت وآمد معتادان متجاهر به گرم خانه ها بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت ماندگاری این افراد در دوره پاکی شاید بین 3 تا 4 ماه باشد.