آرشیو پنجشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۸
سیاست: داخلی/خارجی
۲
یادداشت

روحانی: شنبه و یکشنبه، روز پیروزی ملت ایران است

رئیس جمهور، تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را به دلیل مخالفت و عدم همراهی دیگر کشورها، شکست خورده و بی نتیجه خواند و تاکید کرد: اکنون این آمریکای تنهای رسوا، در این ماجرا دنبال این است که روز شنبه و یکشنبه برای خودش شادمانی درست کند و بگوید موفق شدم این مکانیسم را فعال کنم.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت خطاب به مقام های کاخ سفید گفت: شما چطور موفق شدید؟ شما که اصلا نتوانستید به جز رژیم صهیونیستی و دو کشور کوچک منطقه، کشوری را با خود همراه کنید، چطور صحبت از موفقیت می کنید.

رئیس جمهور بیان کرد: بنابراین ملت ما کاملا حواس شان جمع باشد شنبه و یکشنبه، روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکاست. باز کانال های ضدایرانی خارج از کشور نیایند برای خودشان خبر جعل کنند و بگویند آمریکا یک ادعایی کرده و یک ماه هم صبر کرده، بنابراین می تواند از این مکانیسم استفاده کند. اصلا مکانیسمی شروع نشد تا به نتیجه ای برسد.روحانی با بیان این که مکانیسم ماشه مربوط به اعضای برجام است نه کشوری که نه تنها از آن خارج شده بلکه دیگران را تشویق به خروج از آن کرده و هر کشوری را هم که قطعنامه شورای امنیت را اجرا کرده تنبیه می کند، گفت: این که خیلی روشن است چنین آدمی صلاحیت چنین کاری را ندارد. این پروسه معمولا پروسه یک ماهه است. پایان شهریور این پروسه تمام می شود و آمریکا خوشبختانه نتوانست این پروسه را آغاز کند.رئیس جمهور با تاکید بر این که آمریکا باید به دنیا بگوید در مکانیسم ماشه شکست خورده است، افزود: این شکست آمریکا، از پیروزی ها و موفقیت های بزرگ تاریخی ایران است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با ادای احترام به روح بلند شهدای دوران دفاع مقدس و خانواده بزرگ ایثارگران کشور به مناسبت فرا رسیدن سالروز آغاز دفاع مقدس گفت: ملت ایران یک بار دیگر در شرایط مشابه دفاع مقدس قرار گرفته و با جنگی تمام عیار و ناجوانمردانه در عرصه اقتصادی روبه روست.

روحانی با اشاره به شکست مفتضحانه آمریکایی ها در تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان اظهار کرد: امروز همان طور که پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس را تبریک می گویم، پیشاپیش پیروزی بزرگ و تاریخی ملت ایران در به شکست انجامیدن تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را نیز تبریک می گویم.