آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۴۹۸۸
نفت ، پتروشیمی و کالاهای پایه
۱۶

بازار کامودیتی ها

رشد هفتگی نفت در روز نوسانی بازار

توفان گرمسیری «سالی» در خلیج مکزیک باعث کاهش تولید 500 هزار بشکه ای نفت خام آمریکا در روز شده است که اصلی ترین عامل افزایش بهای نفت در بازار طی روز گذشته محسوب می شد و برای چهارمین روز متوالی قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داده است تا بهای این کامودیتی را در مسیر رشد هفتگی قرار دهد.

البته باید توجه داشت که در ابتدای روز گذشته قیمت هر دو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدییت با کاهش رو به رو بود اما پس از انتشار اخبار کاهش تولید نفت آمریکا و اوپک پلاس گام های مهمی را برای توازن بازار اعلام و قیمت ها را به مسیر افزایشی وارد کرد.  در ساعت تنظیم این گزارش (17:40 به وقت تهران) به دنبال اعلامیه خلیفه حفتر فرمانده نظامی شورشیان لیبی که عنوان داشته است اجازه می دهد تولید و صادرات نفت در لیبی از سر گرفته شود، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت و وارد محدوده کاهشی شد. لیبی در صورت بازیابی تولید و صادرات نفت خود می تواند روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت به بازار تزریق کند. قابل ذکر است که به رغم کاهشی شدن روند بازار کماکان در حال ثبت بالاترین رشد هفتگی خود است.

بانک گلدمن ساکس نیز در گزارش جدید خود اعلام کرده که معتقد است بازار نفت کماکان با کمبود عرضه دست و پنجه نرم می کند. بانک گلدمن ساکس آمریکا قیمت نفت برنت تا پایان سال جاری میلادی را در حدود 49 دلار بر بشکه پیش بینی کرده است.

رشد موجودی های بنادر چین و کاهش قیمت سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در بازار چین با توجه به افزایش موجودی ها در انبارهای ذخیره سازی بنادر چین کاهش یافت. به گزارش متال بولتن، با توجه به افزایش کشتی های وارده به بنادر شمالی چین و افزایش گسترده خرید برخی شرکت های چینی همزمان با کاهش قیمت احتمالا این روند ادامه خواهد داشت. قیمت سنگ آهن 62 درصد چین با 2 دلار و 25 سنت کاهش به 122 دلار و 30 سنت در هر تن رسید. قیمت میلگرد فولاد در بازار فلزات لندن نیز با افزایشی یک دلار و 50 سنتی به 455 دلار در هر تن رسید، اما قراضه فولادی در این بازار با کاهشی 3 دلار و 50 سنتی، 296 دلار در هر تن معامله شد.