آرشیو یکشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۴۹۸۹
روند
۱۴

تحلیل تکنیکال از صنعت شیمیایی نشان می دهد: سناریوهای پیش روی گروه شیمیایی

محمدحسین کیانی (کارشناس بازار سرمایه)

  گروه محصولات شیمیایی طیف وسیعی از صنایع شیمیایی از جمله شرکت های تولیدکننده متانول، اوره، دوده صنعتی و مواد شوینده را شامل می شود. با تغییر جو حاکم بر بازار که نشانه های از اهمیت دادن به سودسازی شرکت ها در آن دیده می شود، شرکت های پتروشیمی و شیمیایی دوباره مد نظر اهالی بازار و تحلیلگران قرار گرفتند.

در تحلیل قبلی این صنعت محدوده 102هزار واحدی را برای شاخص این گروه مقاومت در نظر گرفتیم که شاخص توانست تا محدود 109 هزار واحد هم رد کند و مجددا وارد فاز اصلاح کوتاه مدتی خود شد. با برگشت از سطح 83 هزار واحدی، به سمت مقاومت سقف خود در حال حرکت است که می توان برای آن دو سناریو مد نظر داشت:

حرکت به سمت سقف قبلی و حوالی 110 هزار واحد و سپس اصلاح تا محدوده ی کف کانال و دوباره رشد و شکست سقف و رسیدن به محدوده 133 تا 136 هزار واحدی.

شکست سقف در همین حرکت اخیر با کمک رشد دلار در بازار ارز، و رسیدن به محدوده مقاومتی 133 تا 136 هزار واحدی.

فارس: هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس که لیدر اصلی و با ارزش ترین شرکت حال حاضر بازار سرمایه است، رفتاری شبیه به شاخص صنعت خود دارد. به نظر اولین مقاومت برای آن سقف محدوده ی 3500 تومان است. در صورت شکست این سطح اهداف بعدی 3700 و 4150 تومان خواهد بود.

گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان): پس از اصلاح 40 درصدی که از سقف قیمتی تجربه کرد، بار دیگر وارد گام صعودی کوتاه مدت خود شده است. اهداف در کوتاه مدت 3270 و 3900 تومان است و کف مهم حمایتی برای آن 2450 تومان است.

پتروشیمی نوری (نوری): در بین سهم های این صنعت، نوری توانسته سقف قبلی خود را پس بگیرد و در تلاش برای رد کردن آن است. با توجه به وضعیت بنیادی مناسب شرکت و شکست سقف تاریخی به نظر هدف سهم در کوتاه مدت 24هزار  و در میان مدت30هزار تومان است. حد ضرر در صورت تثبیت بالای سقف شکسته شده محدوده 19هزار تومان است.