آرشیو سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۶۲
سیاست
۳

مردان متولد جنگ

رهبر انقلاب در سخنان دیروزشان به ظهور استعدادهای مهمی در دوران دفاع مقدس اشاره کردند. مروری بر تاریخ دفاع مقدس گویای فراوانی این گونه استعدادهاست که در اینجا تنها به چند  نفر از این بزرگان اشاره شده است.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اسطوره ملت ایران و محور مقاومت، یک جوان روستایی بود که از کرمان به جبهه رفت و با بروز توانمندی هایش تبدیل به چهره اصلی مقابله با تروریسم در منطقه شد.

شهید علی صیاد شیرازی، 36سال داشت که جنگ آغاز شد. در دوران جنگ در عملیات های طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، مطلع الفجر، محرم، والفجر 1، 2، 3، 4، 8، 9، عملیات خیبر، بدر و قادر شرکت نمود و در پیروزی های بزرگی که به دست آمد نقش داشت. او نهایتا در سال 78 به دست منافقین ترور شد.

شهید عباس بابایی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش بود که در سال 65 به شهادت رسید. او در زمان شروع جنگ 30 ساله بود و در دوران جنگ در بیش از 60 ماموریت هوایی موفق حضور داشت.

شهید حسن باقری که رهبر انقلاب از او به عنوان یک نابغه اطلاعاتی یاد کردند، روزنامه نگار بود و با شروع جنگ در حالی که 25 سال داشت، به جبهه رفت.   او در دوران جنگ به عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه فعالیت داشت و از فرماندهان ارشد سپاه در عملیات های فتح المبین، رمضان و بیت المقدس بود و نقشی کلیدی در آزادسازی خرمشهر داشت.

شهید حسن طهرانی مقدم که در زمان شهادتش در سال 1390، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را بر عهده داشت، به عنوان پدر موشکی ایران شناخته می شود. او کسی است که شعار ما می توانیم را در عمل اثبات کرد و در زمان جنگ، یگان توپخانه ای و موشکی سپاه را تاسیس کرد و بعدها با مهندسی معکوس موشک های خریداری شده، اولین موشک ها را تولید کرد و توانمندی موشکی امروز سپاه حاصل تلاش های اوست.

شهید محمد ابراهیم همت، یک معلم بود و در زمان شروع جنگ 25 سال داشت. در دوران جنگ فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله بود و در عملیات هایی چون فتح المبین، بیت المقدس، رمضان و خیبر مسوولیت داشت. او در اسفند 1362 در عملیات خیبر به شهادت رسید.