آرشیو شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۶۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
ضمایر آنها

آیا تاکنون عکس های جنگی رسول ملاقلی پور را دیده اید؟

آقارسول و دیگران

زنده یاد رسول ملاقلی پور را با فیلم های دفاع مقدسی اش می شناسیم اما او حضوری پررنگ در جبهه های حق علیه باطل داشت و از نخستین روزهای آغازین جنگ تحمیلی، عکس های بسیاری ثبت کرده است. او نویسنده و کارگردان سینمای دفاع مقدس بود و بارها با آثارش نامزد دریافت سیمرغ بلورین فیلم فجر شد و با «پرواز در شب» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در سال دریافت کرد.

او نخستین فیلم دفاع مقدسی خود به نام «نینوا» را در سال 1362 مقابل دوربین برد اما پیش از آن هم در جبهه های حق علیه باطل فعالیت داشت و به عکاسی و مستندسازی اتفاقات جنگ مشغول بود. ملاقلی پور در نخستین روزهای جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار در خرمشهر حضور پیدا کرد و تا زمان سقوط شهر و تبدیل آن به خونین شهر به عکاسی از حوادث و مقاومت های مردمی می پرداخت.

این روزها بخشی از عکس های ثبت شده توسط این کارگردان فقید سینما در نمایشگاه عکس تصویر مقدس در باغ موزه هنر ایرانی به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه آثار عکاسان دیگری ازجمله سعید صادقی، سیف الله شیخی، سعید فراتصه، اسعد نقشبندی، مرتضی اکبری، جاویدالاثر کاظم اخوان، یعقوب راهواره، منوچهر قلمچی، داریوش گودرزی کیا، مهرزاد ارشدی و مهدی جمشیدی هم به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه متشکل از 25 تابلوی عکس از آثار فاخر و به جامانده از عکاسان دفاع مقدس است که طی دوران حضور   آنها  در جنگ تحمیلی عکاسی شده است. تصاویر برخی از عکس های این نمایشگاه در کتاب خرمشهر (جنگ تحمیلی دفاع در برابر تجاوز 8) به چاپ رسیده است.

یکی از عکس های موجود در این نمایشگاه هم این روزها دست به دست می چرخد و متعلق به بهرام محمدی فرد است. عکس یک روز قبل از سقوط خرمشهر را نشان می دهد که طی آن، پنج رزمنده به سمت ارتش پرشمار عراق در آن سوی «پل قدیم» می روند؛ پلی که بعدها به «پل آزادی» مشهور شد و اکنون 60ساله است.

نمایشگاه عکس «تصویر مقدس» از 31 شهریورماه تا هفتم مهرماه 1399 از ساعت 10 تا 16 به غیر از ایام تعطیل در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی برپاست.