آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

دیدار مقامات آمریکایی با مقامات هنگ کنگی بدون اجازه پکن ممنوع شد

دولت پکن در فرمانی دیدار مقام های آمریکایی مستقر در هنگ کنگ با سیاستمداران و مقام های این جزیره را منوط به صدور اجازه وزارت خارجه چین کرد.

به دنبال فشارهای ضد چینی واشنگتن و اعمال محدودیت ها علیه دیپلمات ها و مقام های چینی در آمریکا، که باید آن را ذیل عنوان کلی «جنگ سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی چین و آمریکا» تفسیر کرد، پکن در اقدامی تلافی جویانه دیدارهای دیپلمات های آمریکایی مستقر در هنگ کنگ را به صدور مجوز وزارت خارجه چین منوط کرد.

برخی رسانه های محلی در چین خبر اعلام کرده اند که پکن در اقدامی تلافی جویانه، دیدارهای مستقیم دیپلمات های آمریکایی مستقر در هنگ کنگ را ممنوع و انجام این دیدارها را به مجوز وزارت خارجه چین منوط کرده است.

به گزارش فارس، طبق فرمان دولت چین دیپلمات های آمریکایی برای هر گونه دیدار رسمی، خصوصی و یا شرکت در جلسات و نشست ها با هر سازمان عمومی یا خصوصی چینی یا گروه و پرسنل آن باید از وزارت خارجه دولت پکن مجوز بگیرند.

این فرمان دولت چین بعد از آن رسانه ای شد که به «فلیکس چونگ کوآن-پان» رهبر حزب لیبرال هنگ کنگ گفته شد، دیدار سرکنسول آمریکا در هنگ کنگ با او بدون صدور مجوز وزارت خارجه چین ممکن نیست. سرکنسول آمریکا در هنگ کنگ خواهان دیدار با رهبر این حزب سیاسی در هنگ کنگ بود.

ماه گذشته بود که وزارت خارجه آمریکا دیدار و حضور دیپلمات های چینی در هر دانشگاه یا مراسم فرهنگی با حضور بیش از 50 نفر را به صدور مجوز وزارت خارجه آمریکا منوط کرد.