آرشیو دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۰۷
باشگاه اقتصاددانان
۳۱
پرسش امروز

نابرابری پس از کرونا

احسان آذری نیا

 همه گیری کرونا اثرات گوناگونی بر اقتصادها و جوامع داشته و یکی از این اثرات، افزایش نابرابری ها درحوزه های مختلف است. نابرابری درآمدی که از پیش در داخل کشورها و بین کشورها وجود داشته تحت تاثیر این همه گیری افزایش یافته و کارشناسان معتقدند در آینده بر شدت این نوع نابرابری افزوده خواهد شد.

از دید تحلیلگران، رشد نابرابری های اقتصادی و اجتماعی یک عامل خطرناک است و اثرات آن بر جامعه در کوتاه مدت و بلندمدت شدید خواهد بود. آن دسته از اقتصادها که توانایی های مالی بالاتری داشته اند، توانسته اند برای جبران اثرات منفی همه گیری کرونا برنامه های حمایتی گسترده ای اجرا کنند. اما در اقتصادهای فقیر یا درحال توسعه، دولت ها چنین ظرفیتی ندارند در نتیجه شاهد افزایش فقر و نابرابری ها هستیم. این روندی است که در سال های آینده ادامه پیدا خواهد کرد. البته در اقتصادهای بزرگ به ویژه ایالات متحده نیز انواع نابرابری ها وجود داشته و برخی از آنها تحت تاثیر بحران کنونی شدت پیدا کرده است. نابرابری درآمدی و نابرابری در ثروت در چند دهه اخیر افزایش یافته و این روند ادامه پیدا می کند. همچنان بین دستمزد زنان و مردان آمریکایی با شغل یکسان شکاف وجود دارد، یعنی به طور متوسط زنان 23 درصد کمتر از مردان دستمزد می گیرند و در تمامی مشاغل این تفاوت مشاهده می شود.

در مطالب حاضر به نابرابری جنسیتی، 20 حوزه نابرابری در درآمد و ثروت در آمریکا، زمینه های نابرابری در اقتصادهای درحال توسعه و... اشاره شده است.