آرشیو سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۰۸
فرهنگ و هنر
۲۵

تازه ها

ستایش امیدواری در«یک خانواده عجیب»

دنیای اقتصاد : کتاب «یک خانواده عجیب» نوشته بوفی نیل با ترجمه بهاره قاسم پور منتشر شد.

نویسنده این کتاب بیست سال تمام در حوزه علوم کامپیوتر کار می کرد، اما همواره مشتاق بود که برای فرار از روزمرگی ها بتواند درباره داستان ها و اتفاقات غیرعادی زندگی اش بنویسد. نهایتا هم تصمیم خود را عملی کرد که نتیجه اش شد کتاب «یک خانواده عجیب.» این کتاب از همان بدو انتشار مورد استقبال قابل توجهی قرار گرفت؛ چنانکه مجله نقد کتاب کرکاس درباره اش نوشت: «کتابی دلنشین و احساس بر انگیز درباره کمی متفاوت بودن.» بوفی نیل در اولین و تنها

کتاب خود از خاطراتش به عنوان زنی می نویسد که جدا شده است، دو فرزند شلوغ کار دارد که باید به تنهایی آنها را بزرگ کند، شغلش سنگین و طاقت فرساست، مادربزرگش در آستانه مردن است و در کل، زندگی بر وفق مرادش نیست، اما نه تنها از پا نمی نشیند، بلکه به بازسازی زندگی اش می پردازد. در واقع «یک خانواده عجیب» را می توان کتابی دانست که با زبانی ساده و طنازانه در ستایش امیدواری و ایمان نوشته شده است و البته در ستایش نوشتن. این کتاب با عنوان فرعی «برای تماشای گذشته زل بزن به نزدیک ترین آینه» در 224 صفحه و با قیمت 35 هزار تومان از سوی نشرخزه به چاپ رسیده است.

 
بدل مارکس در «تجارت فردا»

دنیای اقتصاد : سیصد و هفتاد و نهمین شماره هفته نامه «تجارت فردا» با عنوان «بدل مارکس» منتشر شد.

بر جلد این شماره از مجله در توضیح این پرسش که «چرا اقتصاددانان توماس پیکتی» را جدی نمی گیرند؟» می خوانیم: «مارکس مدرن توصیفی است که مجله اکونومیست از توماس پیکتی داشت؛ زمانی که خرید کتاب «سرمایه در قرن بیست و یک» در دنیا مد شده بود. ایده اصلی کتاب که ثروت، سریع تر از تولید رشد می کند، پس سرمایه در دستان کمتری متمرکز می شود، سوءظن مردم درباره سرمایه داری را تقویت کرد و به این ترتیب افراد زیادی احساس کردند باید کتاب را داشته باشند؛ حتی اگر آن را مطالعه نکنند. اما با وجود سازگاری «سرمایه» با ذهن های چپ گرا، کتاب پیکتی با نقد تند اقتصاددانان مواجه شد. دکتر موسی غنی نژاد اخیرا نقد مفصلی بر اندیشه های پیکتی داشته که آن را در قالب کتابی با عنوان «پیکتی: مغالطه قرن بیست و یکم» منتشر کرده است. چرا اقتصاددان ایرانی یافته های پیکتی را مغالطه می خواند؟»

تازه ترین شماره هفته نامه «تجارت فردا» در 100 صفحه و به قیمت 15هزار تومان در دسترس علاقه مندان است.