آرشیو یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۸۲
فرهنگ
۹

مراسم رونمایی از یک سه گانه رضوی با حضور مریم بصیری و جمعی از نویسندگان نوقلم کارگاه داستان نویسی ضامن آهو در رادیو معارف برگزار شد

رونمایی کتاب های رضوی در رادیو

 به تازگی یک مجموعه سه جلدی با نام های«یک مشت نخودچی»، «ما راهزن نیستیم» و «پرواز پروانه ها» به همت انتشارات سروش در رادیو معارف رونمایی شده است. این سه گانه رضوی، حاصل کارگاه داستان و رمان «ضامن آهو» به قلم جمعی از نویسندگان این کارگاه زیر نظر مریم بصیری به زیور طبع آراسته شده است. شرایط ویژه کشور در روزگار کرونا سبب شد کتاب ها به صورت مجازی و در رادیو معارف رونمایی شوند. در این گزارش درباره حال و هوای این سه اثر و مراسم رونمایی شان صحبت خواهیم کرد.

 ماجرای کتاب ها

یک مشت نخودچی، عنوان جلد نخست سه گانه رضوی انتشارات سروش است. این کتاب شامل16روایت از نویسندگانی چون معصومه قربانی، صدیقه شاهسون، شمسی وفایی، فاطمه طوسی و... است که اشاره به رفتار، سیره و معجزات و کرامات علی بن موسی الرضا (ع) دارد.

پرواز پروانه ها، عنوان کتاب دوم است که داستان های رضوی برای کودکان را شامل می شود. مجموعه سعی دارد کرامات امام رضا(ع) و آداب زیارت را از زبان کودکان برای کودکان بازگو کند و آنها را با مشهد و امامی که در این شهر مدفون است، آشنا کند. شخصیت های اصلی هم گاه کودک، گاه جونده ای چون موش، گاه وسایل خیاطی، گاه تسبیح، در حرم و کفش زائران و... هستند که با تکنیک تشخص، زنده نمایی و جان پنداری نوشته شده اند. طهورا کریمیان، فاطمه طوسی، رقیه بابایی، فاطمه زهرا پوریایی، شیما پوریایی، معصومه کرمی، فاطمه اکبری اصل و... از جمله نویسندگان این کتاب هستند.

ما راهزن نیستیم به نویسندگی زهرا اخلاقی نیز کتابی برای گروه سنی نوجوانان است که به سفر اجباری امام رضا(ع) از مدینه به خراسان در قالب داستان می پردازد. راوی داستان ما راهزن نیستیم، گاهی آفتاب است، گاهی باد وگاه پدیده های دیگر. انتخاب و جان بخشی به اشیا با توجه به زمینه تاریخی اثر و ویژگی های امام رضا(ع) انجام شده و نویسنده تلاش کرده از این ترفند برای جذابیت بیشتر اثرش استفاده کند.