آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۱
اقتصادی
۴

در نیمه نخست امسال تولید شمش فولاد کشور از مرز 14 میلیون تن فراتر رفت

بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان تولید شمش فولاد کشور در نیمه نخست سال 99، از مرز 14 میلیون تن فراتر رفت، این رقم 10درصد بیش از عملکرد نیمه نخست سال قبل است.

به گزارش ایمیدرو، بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد، شرکت های فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، 14 میلیون و 392 هزار تن شمش فولاد (بیلت، بلوم و اسلب) تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته، (13 میلیون و 89 هزار تن)، 10 درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین میزان تولید محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، انواع ورق و غیره) طی شش ماهه نخست امسال، 11 میلیون و سه هزار تن بود که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (10 میلیون و 173 هزار تن)، حاکی از افزایش هشت درصدی این محصول است.

میزان تولید آهن اسفنجی شش ماهه امسال، 15 میلیون و 562 هزار تن بود که در مقایسه با رقم تولید شده در مدت مشابه سال گذشته (14 میلیون و 185 هزار تن)، 10 درصد افزایش نشان می دهد.

گفتنی است، بر پایه جداول آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان تولید شمش فولاد در چهار ماهه نخست پارسال برابر با هشت میلیون و 683 هزار تن بود که امسال انتظار می رود تولید فولاد کشور به حدود 30 میلیون تن برسد که از این رقم بیش از 10 میلیون تن راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.

بر اساس آمارهای مورد بررسی در دوره چهارماهه نخست امسال تولیدات فولادی به رقم هفت میلیون و 257 هزار تن رسید که افزایش پنج درصدی در مقایسه با چهارماهه ابتدایی پارسال را نشان می دهد. میزان تولیدات فولادی در چهارماهه نخست سال گذشته رقم شش میلیون و 930 هزار تن بود.

بررسی های اخیر نشان می دهد که میزان صادرات فولاد در ایران در دو ماهه اول سال، حدود 414 هزار تن بوده است که کاهش 54 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تر نشان می دهد. شیوع کرونا، محدودیت های خارجی بسیاری پیش روی صادرات فولاد ایران قرار داده است.

در حالی که پیش بینی می شود تولید شمش فولاد کشور امسال به 30 میلیون تن برسد و با توجه به مصرف 15 میلیون تنی داخلی، صدور 15 میلیون تن باقی مانده می تواند، به ورود شش تا هفت میلیارد دلار ارز به کشور بینجامد.