آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۱
اقتصادی
۴

مدیرعامل صندوق پنبه: صنعت نساجی تا آخر سال کمبود پنبه ندارد

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: صنعت نساجی تا پایان سال مشکل کمبود پنبه ندارد چرا که امسال حداقل 60 هزار تن تولید پنبه خواهیم داشت.

محمد حسین کاویانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار برداشت پنبه در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: برداشت پنبه از دهه اول شهریورماه در استان گلستان آغاز شده و سپس به استان های اردبیل، بخش هایی از خراسان شمالی و رضوی رسیده است.

وی قیمت کنونی هر کیلوگرم وش پنبه را 11 تا 14 هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم پنبه مناطق مرطوب 5800 تومان و مناطق خشک 7200 تا 7300 تومان است. همچنین هر کیلوگرم پنبه تصفیه شده با نرخ 34 تا 39 هزار تومان بسته به کیفیت و مناطق تولیدی داد و ستد می شود.

مدیرعامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای فروردین تا پایان سال گذشته 97 هزار تن پنبه وارد شد که امسال به سبب مشکلات ارز تنها20 هزار تن پنبه وارد شده است.

کاویانی ادامه داد: با توجه به زمان برداشت پنبه داخلی و پیک برداشت پنبه در هفته آینده در مناطق دیگر استان های فارس، سمنان و برخی دیگر از مناطق خراسان، صنعت نساجی تا پایان سال مشکل کمبود پنبه ندارد چرا که امسال حداقل 60 هزار تن تولید پنبه خواهیم داشت. این در شرایطی است که سالانه 120 تا 140 هزار تن پنبه در صنعت نساجی مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که سطح زیرکشت پنبه افزایش نیابد، خوداتکایی پنبه محقق نخواهد شد که این امر تنها زمانی تحقق می یابد که قیمت پنبه برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: در استان های مازندران و گلستان به سبب قیمت مناسب برنج و زحمات کم شالی در مقایسه با زراعت پنبه نمی توان انتظار افزایش سطح زیرکشت پنبه را داشت، این در حالی است که طی سال های قبل از انقلاب در استان گلستان 180 هزار هکتار و مازندران 50 هزار هکتار زراعت پنبه داشتیم که هم اکنون زراعت پنبه در مازندران به 1500 هکتار و در گلستان به 25 هزار هکتار رسیده است.