آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

استقرار موشک های پیشرفته چین در نزدیکی تایوان

منابع خبری می گویند، چین در ادامه تنش ها با آمریکا و تایوان، موشک های پیشرفته «دانگ فنگ-17» خود را نزدیک مرزهای ساحلی تایوان مستقر کرده است.

برخی منابع خبری روز یکشنبه از استقرار موشک های پیشرفته «دانگ فنگ-17» ارتش چین در یکی از سواحل نزدیک جزیره تایوان خبر دادند. روزنامه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» در این باره به نقل از «چاینا مورنینگ پست» نوشته، ارتش چین شماری موشک دانگ فنگ-17 را  در نزدیکی تایوان مستقر کرده و قصد دارد به تدریج آنها را جایگزین موشک های دانگ فنگ 11 و 15 کند.

به گفته تحلیلگران، این موشک های جدید غیرقابل رهگیری هستند و هرگونه حمله از جانب تایوان را دفع می کنند. البته برخی تحلیلگران چینی نیز استقرار موشک های دانگ فنگ-17 نزدیک تایوان را گمانه زنی مطبوعاتی عنوان کرده اند. این در حالی است که نشریه تایوانی «لیبرتی تایمز» با ابراز نگرانی از این مسئله نوشته این موشک ها قادرند پایگاه های هوایی تایوان در شرق این جزیره را آماج حملات خود قرار دهند. رسانه های تایوانی همچنین به استقرار شماری جنگنده رادار گریز «جی-20» و یگان های دریایی چین در منطقه اشاره کرده اند.

آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، کارشناسان نظامی بر این باورند که سامانه های موشکی آمریکا از قبیل «تاد»، «اس ام-3» و «پاتریوت» مستقر در کره جنوبی، ژاپن، تایوان و کشتی های جنگی آمریکا قادر به تقابل با موشک های دانگ فنگ نیستند.

گفتنی است، از سال 1949 شکافی بین چین و تایوان افتاد. سال هاست که جنبش استقلال طلب تایوان که از دهه 50 میلادی قوت گرفته بر استقلال خود، و پکن بر اصل چین واحد و این که تایوان جزئی از خاک چین است تاکید داد. آمریکا نیز بنابر سیاست خود از این اختلافات بهره می برد. البته دولت های آمریکایی از سال 1979 روابط خود با تایوان را قطع کرده بودند و اعلام می کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند. اما دولت اخیر آمریکا مشی دیگری را پی گرفته و از این رو تنش ها بین چین و تایوان به شدت بالا گرفته است.