آرشیو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹، شماره ۷۴۷۳
ایران قرن
۱۶

بریده جریده

حسن مجیدی
انحلال تشکیلات حزب رستاخیز

حزب رستاخیز ملت ایران، تنها حزب سیاسی کشور که با انحلال دو حزب مردم و حزب ایران نوین، به دستور محمدرضا پهلوی در 11 اسفند 1353 تشکیل شد ه بود. پس از سه سال و شش ماه از فعالیت، روز دوم مهر ماه سال 1357 رسما انحلال خود را اعلام کرد و اعلام شد که دیگر حزبی به نام رستاخیز در صحنه مبارزات سیاسی ایران وجود نخواهد داشت.

روزنامه کیهان - دوشنبه سوم مهر 1357

 
شورای انقلاب اسلامی تشکیل شد

حضرت آیت الله العظمی [امام] خمینی در اعلامیه اخیر خود[22 دی 1357] فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر فرمودند: «...به موجب حق شرعی و براساس رای اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی، مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد... این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است، از آن جمله ماموریت دارد تا شرایط تاسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد.»

روزنامه اطلاعات- شنبه 23 دی 1357- صحیفه نور، جلد 4، صص 207 و 208

 
تصویب انحلال ساواک

امروز در حالی جلسه علنی مجلس شورای ملی رسمیت یافت که  لوایح انحلال ساواک و محاکمه و مجازات مقام های مسئول گذشته کشور و چهار لایحه دیگر دولت قرار داشت و به همین لحاظ به دنبال اعلام رسمیت جلسه نمایندگان خواستار شدند که نطق های قبل از دستور ایراد نشود و بلافاصله مجلس وارد دستور گردد.

تصویب لایحه انحلال ساواک

به دنبال تصویب لایحه مربوط به نحوه تعقیب نخست وزیران و وزیران و طرز تشکیل هیات منصفه و ارسال آن به مجلس سنا، لایحه انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور «ساواک» مطرح گردید.در این لایحه نیز چند نفر از نمایندگان تذکراتی دادند و لایحه به تصویب رسید و به سنا فرستاده شد.

روزنامه اطلاعات- سه شنبه 17 بهمن 1357