آرشیو پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹، شماره ۵۷۹۰
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
ضمایر او

شجاعی طباطبایی از برپایی نمایشگاه کاریکاتور در اعتراض به سفارت فرانسه خبر داد

ما سکوت نمی کنیم

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری را با برپایی نمایشگاه های موضوعی و واکنشی می شناسیم. هرگاه اتفاقی در جهان رخ داده، او دست به کار شده و نمایشگاهی در ارتباط با آن برگزار کرده است؛ از نمایشگاه کرونا گرفته تا امروز که نمایشگاهی در پاسخ به مواضع توهین آمیز اخیر رئیس جمهور فرانسه ترتیب داده است.

شجاعی طباطبایی درباره این نمایشگاه با مهر گفت وگو کرده و توضیح داده که اظهارات اسلام ستیزانه امانوئل مکرون پس از کشته شدن یک معلم فرانسوی توسط مهاجمی 18 ساله اهل چچن، او و همکارانش را بر آن داشت که برای محکوم کردن اظهارات رئیس جمهور فرانسه علیه اسلام و پیامبر مهربانی ها، اقدامی عملی انجام دهد.

این کاریکاتوریست درباره نمایشگاه جدید حوزه هنری گفت: این که رئیس جمهور یک کشور علنی و صریح اعلام کند که دست از مواضعش نسبت به اسلام بر نمی دارد، جز نفرت پراکنی و گسترش اسلام ستیزی و هراسی نیست. این در حالی است که داعش و افراط گرایان دینی زاییده آمریکا و غرب هستند که فجایع بسیاری به بار آوردند. هنرمندان مسلمان ایرانی نیز نمی توانند نسبت به این مواضع علیه پیامبر مهربانی ها سکوت کنند. ما به عنوان کاریکاتوریست و هنرمند وظیفه داریم در صف اول خط مقدم باشیم و در این مسیر نیاز به کارهای جدی تری داریم. از آنجایی که دوره بزن در رویی تمام شده است ما نیز اعلام کردیم اگر یک طرح علیه پیامبر و اسلام کار شود، ما نیز در مقابل 10 طرح درباره خط قرمزهای فرانسه مثل هولوکاست خواهیم زد.

شجاعی طباطبایی اضافه کرد: ما به دنبال نفرت پراکنی نیستیم و به دنبال آن هستیم که با کاریکاتور، آزادی بیان را منطقی نشان دهیم. البته ما قتل را هم محکوم می کنیم و معتقدیم که این قتل توسط افراد و گروه هایی که توسط غرب ایجاد شدند، رخ داده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به برپایی نمایشگاه کاریکاتور در مقابل سفارت فرانسه، توضیح داد: تلاش کردیم با توجه به فرصت کمی که در اختیار داشتیم، حداقل 20 الی 30 طرح را برای تجمع اعتراضی مقابل سفارت فرانسه، با هدف پیام رسانی به دنیای غرب آماده و منتشر کنیم که این آثار در تجمع جلوی سفارت فرانسه به نمایش در می آیند. نیت ما صیانت از پیامبر اسلام (ص) است.