آرشیو پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹، شماره ۴۷۷۷
جامعه
۸

آفرودبازان جان یک بزکوهی نر را گرفتند

آفرودسواران در یک تعقیب و گریز در کویر مرنجاب اصفهان، یک کل را تا پای مرگ تعقیب کردند. این کل پس از طی مسیر طولانی از نفس افتاد و جان داد. پس از انتشار گسترده ویدیوی این تعقیب و گریز که منتهی به مرگ این کل شد، آفرودبازان خود را به اداره محیط زیست استان معرفی کردند. 

طی دو روز گذشته، انتشار گسترده یک ویدیو موجب رنجش و اعتراض فعالان و دوستداران محیط زیست شد. در این ویدیو، چند آفرودسوار از داخل اتومبیل خود، در حال تعقیب یک راس کل هستند و نشان می دهند که این حیوان، چگونه از وحشت فرار می کند و نفس هایش به شماره می افتد. محیط بانی با نام کاربری «یک محیط بان»، در حساب کاربری خود در توییتر با انتشار این فیلم، نوشت که این کل جان داده است. او افزود: حیوانات وحشی علی رغم قدرت و سرعت شان در صورت تعقیب مداوم از نفس افتاده و دچار خون ریزی داخلی می شوند. طبق نوشته این محیط بان، یکی از روش های ناجوانمردانه شکار آهو نیز تعقیب با موتوسیکلت است که متاسفانه همچنان در برخی مناطق ادامه دارد. این محیط بان دلیل حضور این کل را در ارتفاع پایین کویر چنین تفسیر کرد: زیستگاه کل ها و بزها ارتفاعات صخره ای است و احتمالا با نزدیک شدن به فصل جفت گیری کل ها و بزها، این کل از ارتفاعات صخره ای پایین آمده بود که در مسیر این آفرودسواران قرار گرفت.

پس از انتشار گسترده این ویدیو، حساب کاربری یک محیط بان خبر داد که آفرودسواران ناآگاهی که با تعقیب و گریز این کل در کویر مرنجاب باعث مرگش شده بودند خود را به اداره محیط زیست معرفی کردند. او در ادامه افزود: امیدوارم این اتفاق درس عبرتی برای همگان به ویژه طبیعت گردان باشد تا با ورود به طبیعت به حریم حیات وحش احترام بگذاریم.