آرشیو دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۱۱
ورزشی
۹

بیانیه انجمن حامیان فرهنگ و مرام پهلوانی به مناسبت دهمین سالگرد ثبت جهانی

انجمن حامیان فرهنگ و مرام پهلوانی در دهمین سالروز ثبت آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران در یونسکو بیانیه ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: آمیختگی عمیق فرهنگ پهلوانی با مبانی و آموزه های اسلامی - ایرانی، قدمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله، غنای فرهنگی و آموزشی بسیار ارزشمند با الگوگیری از سبک زندگی و خصلت های جوانمرد عالم بشریت حضرت علی (ع) و جذابیت ویژه فرهنگ جوانمردی برای عموم جامعه به ویژه قهرمانان و ورزشکاران بالاخص جوانان از جمله ویژگی هایی است که مسئولان فرهنگی به ویژه مدیران حوزه ورزش را موظف می کند تا ترویج و توسعه آیین های پهلوانی ایران عزیز را در اولویت سیاستگذاری و برنامه ریزی داشته باشند.

در دهمین سالگرد ثبت آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران در یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به عنوان هدیه معنوی و الگوی اخلاقی ایرانیان به بشریت یادآور می شویم که ثبت یک میراث معنوی (ناملموس) به نام ایران عزیز یک فرصت است آن هم در شرایطی که دشمنان در عرصه های داخلی و بین المللی، جو ایران هراسی را دنبال می کنند و به کشور ما با تبلیغات ناجوانمردانه اتهام می زنند.

امروزه همگان از بی اخلاقی های مستکبرانه در جوامع مختلف بشری ناراضی اند و نسخه درمان این ضدفرهنگ، مرام جوانمردی است که با شاخص های ایمان، انصاف، صداقت، راستی، پاکدامنی، گذشت، ایثار،

دست گیری ضعفا، دفاع از مظلوم و... نیاز همه جوامع بشری و فراملی، فراجنسیتی و فرامذهبی است. فرهنگی که هم فرد را می سازد هم جامعه را. فرهنگی که کم و بیش در همه اقشار (کاسب و کارمند و کارگر و مدیر و هنرمند و ورزشکار و سیاستمدار و فرهنگی و...) وجود داشته و قابلیت توسعه و تقویت بیشتر در سطح عمومی را دارد. همه انسان ها نیازمند این فرهنگ هستند و زندگی بهتری را با جوانمردی خواهند داشت.