آرشیو چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۴۲
روند
۱۴

شاخص صنعت سرمایه گذاری بررسی شد: شکست روند نزولی میان مدت

شکور علیشاهی (تحلیلگر بازار سرمایه)

  روند بلندمدت شاخص صنعت سرمایه گذاری، صعودی ولی شکسته شده برآورد می شود. این شاخص در 36 روز کاری قبل روند صعودی بلندمدت خود را شکسته و روند نزولی میان مدت خود را تشکیل داد. شاخص سرمایه گذاری ها طی چهار هفته گذشته حدود 12 درصد ریزش داشته و از محدوده 31 هزار و 174 واحد به محدوده 31 هزار و 562 واحد رسید. البته در این مسیر تا محدوده 29 هزار و 700 واحد نیز کاهش داشت که از 8 روز کاری قبل با شکستن خط روند نزولی میان مدت به سطوح فعلی رسید.

مهمترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، همین شکسته شدن خط روند نزولی میان مدت به سمت بالا بود. این شکست امیدها را نسبت به افزایش قیمت ها در کوتاه مدت افزایش داد. در سناریویی محتمل شاخص صنعت سرمایه گذاری می تواند تا محدوده 34 هزار و 800 واحد افزایش داشته باشد و بعد از آن روندی خنثی به خود بگیرد. بعد از آن در سناریویی که فعلا احتمال وقوع آن از سناریوی اول کمتر است، با شکست این سطح به سمت بالا هدف 42 هزار و 600 واحد و بعد از آن به دنبال فتح قله قبلی، یعنی 49 هزار واحد می رود. در این مسیر مقاومت های 36هزار و 750 واحد و 39 هزار و 700 واحد می توانند مانع افزایش بیشتر قیمت ها شوند.

در سناریویی که احتمال اتفاق افتادن آن از سناریوی اول کمتر و از سناریوی دوم بیشتر است، شاخص صنعت سرمایه گذاری دوباره روند به مدار نزولی بر می گردد و تا محدوده 26 هزار واحد ریزش می کند. دو محدوده 30 هزار و 800 واحد و 28 هزار و 500 به عنوان سطوح حمایتی پر قدرت می توانند از ریزش این شاخص جلوگیری کنند. این سناریو می تواند بعد از وقوع سناریوی اول نیز رخ دهد.