آرشیو پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹، شماره ۵۰۴۳
نفت ، پتروشیمی و کالاهای پایه
۱۶
تحلیل

بررسی تکنیکال قیمت فلز روی

سمانه عاملی (تحلیلگر بازار)

 روند کلی قیمت هر تن فلز روی، صعودی برآورد می شود. در چهار هفته گذشته قیمت این فلز با حدود 8 درصد افزایش از محدوده 2 هزار و 542 دلار به محدوده 2 هزار و 745 دلار رسید. مهمترین اتفاق هفته های اخیر شکستن سطح حمایتی 2 هزار و 700 دلار به سمت بالا بود که امیدها را نسبت به افزایش بیشتر قیمت ها بالا برد. در هفته های آتی قیمت فلز روی می تواند به دنبال هدف قیمتی 3 هزار و 290 دلار باشد. سطوح قیمتی هستند که مقدار عرضه در آنها زیاد خواهد شد و ممکن است روند نزولی را با اخلال مواجه کنند یا حتی نقطه پایان افزایش قیمت ها باشند.

بعد از محدوده 2 هزار و 800 دلار، چهار سطح مقاومتی 2 هزار و880 دلار، 3 هزار دلار، 3 هزار و 130 دلار و 3 هزار و 200 دلار را می توان به عنوان قیمت های مهم مقاومتی در چند هفته آینده در نظر داشت. با توجه به روند صعودی این فلز می توان امید داشت سناریوی افزایش قیمت محتمل تر از سناریوی کاهش قیمت باشد. در صورتی که فلز روی سناریوی اصلاح قیمت ها را در پیش بگیرد، در مرحله اول این کاهش قیمت می تواند تا محدوده 2 هزار و 550 دلار ادامه داشته باشد. در این مسیر شکسته شدن خط روند صعودی کوتاه مدت، اولین نشانه اصلاح قیمت هاست. محدوده هایی از قیمت وجود دارند که در آن تقاضا کنندگان وارد بازار می شوند، ممکن است هر کدام از این نواحی نقطه پایان اصلاح قیمت ها باشند. محدوده های 2 هزار و 700 دلار و 2 هزار و 625 دلار به عنوان مناطق حمایتی می توانند مانع کاهش بیشتر قیمت ها شوند. در سناریویی که احتمال وقوع آن از دیگر سناریو ها کمتر است، ممکن است قیمت ها تا محدوده 2 هزار و 280 دلار ریزش داشته باشند، احتمال رخداد این سناریو بعد از شکسته شدن خط روند صعودی میان مدت بیشتر خواهد شد. در این سناریو محدوده 2 هزار و 450 دلار و 2 هزار و 370 دلار به عنوان سطوح حمایتی معرفی می شوند.

در صورت وقوع سناریوی اول و افزایش قیمت ها، اولین منطقه ای که می تواند مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شود، محدوده 2 هزار و 800 دلار است. شکسته شدن این محدوده به سمت بالا خصوصا با حجم زیاد نشانه صعودی است و امیدها را نسبت به احتمال افزایش بیشتر قیمت ها بالا می برد.