آرشیو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۶۲۵
اخبار کشور
۹

45 هزار هکتار از اراضی کشور به شهرک های کشاورزی اختصاص یافت

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: تاکنون افزون بر 45 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی کشور برای احداث شهرک های کشاورزی اختصاص یافته است.

علی اشرف منصوری، در جلسه پیگیری مشکلات شهرک های کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از این وسعت اراضی در نظر گرفته شده افزون بر 9 هزار هکتار به سرمایه گذاران واگذار شده است که افزون بر 95 درصد آن در 2 سال گذشته بوده است.

به گفته وی، 9هزار هکتار اراضی واگذار شده برای ایجاد شهرک های کشاورزی به صورت دقیق و کارشناسی شده است به گونه ای که امکان سوءاستفاده زمین خواران و رهاسازی وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی، از فسخ قرارداد یکهزار و 500 هکتار از اراضی واگذار شده برای ایجاد شهرک های کشاورزی که در انجام تعهدات قانونی در زمان کوتاه واگذاری موفق نبودند، خبر داد و تاکید کرد:هم اینک هفت هزار و 400 هکتار از اراضی در اختیار سرمایه گذاران است که حدود 6 هزار هکتار آن در حال ساخت و یا بهره برداری نهایی است. وی، بیشتر فعالیت شهرک های کشاورزی ایجاد شده در سطح کشور را در بخش شیلات و آبزی پروری، دامپروری ، پرورش طیور و ایجاد گلخانه دانست و تصریح کرد: به دلیل زودبازده بودن این شهرک ها امکان برگشت همه سرمایه در کمتر از سه سال میسر است.

منصوری، شهرک های کشاورزی را بهترین گزینه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دانست.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی، بهترین راهکار برای افزایش بهره وری منابع آب و خاک را توسعه گلخانه ها اعلام کرد و افزود: با توسعه واحدهای گلخانه ای در شهرک های کشاورزی زمینه اشتغال برای 25 نفر در هر هکتار وجود دارد.

منصوری، با اشاره به اینکه این بستر برای سرمایه گذاران در بخش کشاورزی فراهم است، افزود: ایجاد این شهرک ها نقشی در تامین امنیت غذایی کشور و کمک به تولیدات داخلی و صادرات خواهد داشت. به گفته وی، طرح یک فوریتی برای کمک به توسعه شهرک های کشاورزی و رفع موانع تنظیم و به مجلس ارائه شده که  در حال بررسی این موضوع هستند.