آرشیو پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹، شماره ۳۸۸۰
دیپلماسی
۴

بررسی برجام در نشست شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل قرار است در ماه جاری میلادی درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک یک نشست برگزار کند.

این نشست بعد از جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین و در سطح معاونان برگزار خواهد شد. اما هنوز مشخص نیست این شورا درباره ترور شهید فخری زاده قصد دارد موضعی بگیرد یا نه.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، جری متیوز ماجیلا نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را نیز برعهده دارد، اعلام کرد که این شورا روز 22 دسامبر (ماه جاری میلادی، برابر با دوم دی ماه) نشستی درباره توافق هسته ای با ایران برگزار خواهد کرد. ماجیلا روز سه شنبه با اعلام دستور کار شورای امنیت برای ماه دسامبر تصریح کرد که پیش از آغاز تعطیلات کریسمس این شورا نشست هایی درباره روند برقراری صلح در خاورمیانه ازجمله درخصوص مسئله فلسطین و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برگزار می کند. در همین زمینه خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته که شورای امنیت سازمان ملل به احتمال زیاد درخصوص ترور دانشمند ایرانی اقدامی نخواهد کرد.

رویترز در گزارش خود به نقل از دیپلمات های آگاه ادعا کرده است که تقاضای ایران از شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی برجسته در حوزه دفاعی و هسته ای به احتمال زیاد مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

پس از ترور شهید فخری زاده در روز جمعه، ایران در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل خواستار محکومیت این ترور و عاملان آن از سوی سازمان ملل شد. بنا بر این گزارش، تقاضای ایران در صورتی در شورای امنیت بررسی می شود که یکی از 15 کشور عضو این شورا چنین تقاضایی را مطرح کند اما به گفته این دیپلمات ها، تاکنون کشورهای عضو شورای امنیت درباره انتشار بیانیه ای درباره ترور محسن فخری زاده صحبتی نکرده اند.

همچنین جری ماجیلا، نماینده آفریقای جنوبی و رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه دسامبر گفته است که تاکنون هیچ تقاضایی از سوی کشورهای عضو شورا برای بررسی این ترور مطرح نشده است.

اگرچه کشورهای متعددی این ترور را در بیانیه هایی محکوم کرده اند اما هیچ کدام تقاضایی برای طرح این موضوع در شورای امنیت نداشته اند.

اتحادیه اروپا، چین، روسیه، سوئیس و بسیاری از کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی، اردن، مصر و برخی کشورهای آفریقایی این اقدام جنایتکارانه را محکوم کرده اند.